Trening gir god fødsel

Tidligere fikk kvinner vite at straks de ble gravide måtte treningen legges på hylla. I dag sier legene noe annet.

Legene sier ikke bare at det er greit å trene. De sier også at kvinner burde være aktive for å sørge for en sunnere og mer behagelig graviditet og fødsel. Samtidig kan de redusere risikoen for diabetes.

Økt energinivå
Verken fosterets hjerteslag eller fødselsvekt tar skade av at en sunn kvinne utøver moderat trening. Treningen skader heller ikke morkaka.

- Hos en normalt sunn kvinne ser ikke et moderat treningsprogram ut til å ha stor påvirkning på svangerskapet, så lenge fosteret tas vare på, sier Mary Jo O’Sullivan, gynekolog og professor ved University of Miami til Health Day.

I følge Karen Fehr, formann for helse- og treningsforskning ved Paradise Valley Community College, kan trening hjelpe gravide kvinner med å holde energinivået og utoldenheten på et godt nivå til tross for kroppsforandringene.

Eget treningsprogram
Trening kan også redusere noen av de typiske ubehagene ved et svangerskap, som ryggsmerter, tretthet og opphovning. Et aktivt liv påvirker i tillegg humør, energinivå og selvbilde, samt forbedrer kroppsholdning og søvn. Dette hevder American College of Obstetrics and Gynecology.

Kvinnene kan ikke holde på sitt gamle treningsprogram. De må ha et tilpasset treningsprogram for gravide. For eksempel bør ikke gravide trene på ryggen, fordi babyens vekt kan presse for mye på lungene og pulsen. Treningsprogrammet bør utformes med tanke på at kvinnens kropp og balansemekanisme er under forandring på grunn av ekstra vekt. En god treningsteknikk er også viktig.

Enkel trening
I løpet av svangerskapet oppstår et hormon kalt relaxin i kroppen. Dette skjer for å hjelpe livmoren med å slappe av for å få plass til det voksende fosteret. Men hormonet gjør også andre deler av kroppen slappere, og trening virker ikke alltid like fristende.

- Disse hormonene kan skape slapphet i leddene, sier Fehr til Health Day, og sier videre at kvinner derfor må være forsiktige med å anstrenge leddene.

O’Sullivan mener treningsmetoder som å svømme og å gå passer godt for gravide. Et lavt nivå av aerobisk aktivitet er også bra. Kontaktsport eller aktiviteter som kan føre til fall er ikke anbefalt. Dette innebærer ballspill, slalåm og riding.

Gravide med enkelte fysiske problemer bør ikke trene. Dette er for eksempel risikofylte svangerskap og hjertesykdommer. Kvinner med blodmangel, lite kontrollert blodtrykk, type 1 diabetes, overvekt eller tidligere en tidligere uaktiv livsttil bør også være forsiktige.

Yoga
Ved siden av hjertet er det tre muskelgrupper gravide kvinner burde fokusere på: ryggmusklene, bekkenet og underlivet. Trening av ryggmusklene gjør kvinnen sterkere, forbedrer holdningen og gir mindre belastning. Ved å bygge opp bekkenmusklene vil vaginaen åpnes lettere når fødselen starter. I tillegg forebygger det urinveisproblemer etter fødselen. Styrke i underlivsmusklene gjør det lettere å klare den økende vekten til fosteret. Det blir dessuten lettere å presse under fødselen.

En populær treningsmetode for gravide er yoga.

- Yoga gir stressreduksjon og oppmuntrer mental velvære, men du må gjøre det sammen med hjertetrening, sier Fahr.

Mozon.no, 20.03.2005