Trening for gravide

Du trenger ikke droppe treningen når du er gravid. Dersom du er i frisk og legen gir klarsignal, er det ingenting i veien for en treningsøkt.

- Det er bra for gravide kvinner å trene hvis de vil det. Generelt føler kvinner seg bedre og er friskere hvis de trener under graviditeten, sier Richard P. Frieder, fødselslærer og gynekolog ved University of California, til HealthDay.

Kvinnene må imidlertid ikke forvente mirakler etter treningen. Fødselen blir ikke enklere uansett.

Bedre enn ingenting
Noe tjener du imidlertid på å trene under graviditeten. Du kontrollerer vekten lettere, så du ikke legger på deg for mye gjennom svangerskapet. Du kan dessuten unngå graviditetsrelaterte helseproblemer. Blant annet synker risikoen for svangerskapsdiabetes med halvparten.

- Den vanligste treningen er gåing, jogging og aerobics, sier graviditetsekspert Michelle Williams ved University of Washington, til HealthDay.

Hun sier videre at forskning viser at litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Det trengs imidlertid mer forskning for å fastslå den optimale dosen med trening, hvor ofte man bør trene og hvilken type aktivitet som er best.

Spør legen
Du bør be om råd fra legen om hvordan treningsløpet bør settes opp. Dette gjelder spesielt hvis du ikke har trent før, men uansett bør du forhøre deg om hvilke treningsmetoder som egner seg for gravide. Den mest komfortable treningen skal være når du ikke trenger å bære ekstra vekt, som svømming. Gåing og enkel aerobic er også gode alternativer.

Når du trener må du ta det roligere enn vanligvis. Du må passe på at hjerterytmen ikke er på mer enn 140 slag per minutt og drikke masse væske før og etter treningen. Unngå trening hvis det er spesielt varmt eller fuktig. Stopp treningen og kontakt lege hvis du har smerter, blør eller føler deg svak.

 

Mozon.no, 16.5.2006