Slik ser det ut når man skriver en sms med hvitt display. Denne skaden gikk på garantien. Foto: Synne Hellum Marschhäuser
Slik ser det ut når man skriver en sms med hvitt display. Denne skaden gikk på garantien. Foto: Synne Hellum MarschhäuserVis mer

Trenger du mobilforsikringen?

Du betaler for mer enn du får.

Tilleggsforsikringer er svært dyre og unødvendige, mener Paal Bjønness, jurist i Forbrukerrådet.

- Vi er skeptiske til mobilforsikringer, i forhold til hva de gir kunden. Mobiltelefoner blir dekket ganske bra av reklamasjonsretten. Man bør dekke hus, innbo og helse med forsikring, ikke filleting. I forhold til hva de dekker er det dyrt, du kan verken miste mobiltelefonen eller glemme den, sier Bjønness.

Ta ferieboligforsikringen ut av landet

Paal Bjønness i Forbrukerrådet Vis mer
Stein Haakonsen i FNH. Foto: FNH Vis mer

Ved kjøp av tileggsforsikring:
- I svært mange tilfeller har disse en svært begrenset dekning og er svært dyre i forhold til hva man faktisk får. Man bør vurdere nøye om det er nødvendig å kjøpe forsikring. Du betaler både for forsikringen og en egenandel. Hvis du mister den i bakken, eller for eksempel på en restaurant dekkes stort sett ikke tapet, sier Bjønness.

Er iPhone noe å ha?

Koster å forsikre

Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) synes det er betenkelige sider ved mobilforsikring, men sier ikke kategorisk nei til slike forsikringer.

- Mobilforsikringene kan være fristende svindelobjekt for kundene, fordi man lett kan skaffe seg ny mobil. I tillegg inviterer ikke forsikringen til den aktsomheten man bør ha. Disse trygghetsforsikringene ser vi koster en del i forhold til hva du forsikrer. Mye av det forsikringen dekker, dekker også reklamasjonen og garantien, sier Stein Haakonsen.

FNH mener også at kunden bør også være klar over at han eller hun allerede er godt dekket gjennom forbrukerkjøpsloven og innboforsikringen. Da dekkes feil og mangler, og stort sett brann, tyveri og innbrudd.

Mobilforsikring var ikke ukomplisert i 2001 heller

De tre største mobilselskapene som har forsikring er Telenor, NetCom og Chess. Vi har undersøkt hvilke ting de dekker, og hvor mye de koster. Prisen for å kjøpe seg ut av bindingstiden er aktuell hvis man vil kjøpe seg ut av abonnementet, istedenfor å betale for reparasjon.

Dette dekker selskapene hvis du har forsikring
SelskapMånedsprisEgenandelTyveri/ranUforutsett ytre skadeUforutsett selvpåført skade Fukt
       
Chess Forsikring32 kr350 kr*JaJaNeiNei
NetCom Totalforsikring35 kr350 kr*JaJaNeiNei
Telenor Mobilforsikring25 kr300 kr*JaJaJaNei
* Vær oppmerksom på at egenandelen blir høyere hvis du skader telefonen din flere ganger innenfor et bestemt tidsrom.
** I tilegg har blant annet Netcom Totalforsikring Pluss som er dyrere, for blant annet bedrifter. Denne forsikringen dekker også fuktskader.


Dette gjelder hvis du ikke har forsikring
SelskapDekkes avPris på bindingstidSkadet sim-kort uten vilje
    
ChessGaranti/reklamasjon1.500 kr**Nei
NetComGaranti/reklamasjon1.500 kr**Dekker
TelenorGaranti/reklamasjon700-2.400**Dekker
** Beløpet minker ettersom tiden går.

Som man ser ut i fra tabellen, er Telenor billigst, og koster 25 kroner i måneden, altså 300 kroner per år. Mens Chess og NetCom koster henholdsvis 32 kroner i måneden, altså 384 kroner per år, og 35 kroner per måned, altså 420 kroner per år. Telenors egenandel koster også 50 kroner mindre enn de to andres egenandel, og dekker i tilegg selvpåført uforusett skade.

Denne forsikringen får verken skuespillere, studenter, gullsmeder eller familien deres