<B>INFORMASJON OM DEG:</B> En faktura du kaster kan være nok til å sette tyven i stand til å stjele identiteten din. Dette kan du ikke forsikre deg mot... Foto: ALL OVER PRESS
INFORMASJON OM DEG: En faktura du kaster kan være nok til å sette tyven i stand til å stjele identiteten din. Dette kan du ikke forsikre deg mot... Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Trenger du forsikring mot ID-tyveri?

Du har i hvert fall mye å velge i.

En 28-åring møter ifølge NRK i Oslo Tingrett, tiltalt for å ha skaffet seg falske lån, nesten 80 mobilabonnement, smykker, hvitevarer og andre verdier for over en million kroner i andres navn.

Den tiltalte skal til og med ha betalt bryllupet sitt i navnet til et av ofrene sine.

Dette kan du gjør for å beskytte deg mot ID-tyveri (Datatilsynet)

Lignende historier hører vi stadig oftere om. I fjor gikk tallene på ID-tyverier ned, men i 2013 og 2012 ble ifølge Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) og Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) over 230.000 nordmenn utsatt for denne typen kriminalitet.

LES OGSÅ: Flere hundre tusen nordmenn rammet av ID-tyveri

Flest «på kjøpet»-avtaler

Det er derfor kanskje ikke så merkelig at forsikringsselskapene kjenner sin besøkelsestid.

GODT UTVALG: Med et Google-søk får du opp en rekke selskaper som tilbyr forsikring mot ID-tyveri. Foto: TORE NESET Vis mer

Det er ikke som mange som tilbyr forsikring mot ID-tyveri som frittstående produkt. Langt vanligere er det at kredittkortselskaper, fagforeninger og boligselskap har slike forsikringer som del av pakkeløsninger (se liste nederst i denne artikkelen).

TEST DEG SELV: Hvor godt beskyttet er du mot ID-tyveri? (Fra NorSIS)

- Få blir utsatt for dette

Forsker Lisbet Berg hos Sifo (Statens Senter for Forbruksforskning) er skeptisk til tallene forsikringsselskapene og sikkerhetsmyndighetene opererer med.

- Det er vanskelig å vite hva som er ID-tyveri og hva som for eksempel er kredittkortsvindel. Dessuten er alvorlighetsgraden forskjellig. Du har jo alt fra enkle forsøk på å bestille i andres navn til personer som i verste fall må bytte identitet for å få fred, sier Berg.

Heller ikke fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet er verken sikker på om antall tilfeller er så mange som NorSIS og SIFO vil ha det til, eller om folk flest virkelig trenger en ID-tyveriforsikring.

Sjekke om du kan forsikre deg rimeligere? Her er verktøy som viser vei til billigste totalforsikringspakke

Antallet sperringer øker

- Det er en rekke usikkerhetsfaktorer i beregningen av antallet. En mulig indikator er antallet som frivillig sperrer tilgangen til egen informasjon hos kredittinformasjonsbyråene. Jeg har ikke oppdaterte tall på det, men dette har tidligere vist seg å være beskjedent, sier Jensen til Dinside.

Ifølge ferske tall fra kredittopplysningsselskapet Bisnode er det i dag totalt 10.793 personer i Norge som har en kredittsperre, omtrent likt fordelt på kvinner og menn.

Antallet har økt markant hvert år. I 2013 var det 2.695 som ba om slik sperre. I fjor økte antallet til 3.719.

Bisnode oppgir at de fleste som sperrer gjør det fordi de enten har vært utsatt for ID-tyveri eller frykter at de kan bli det, fordi de for eksempel har blitt frastjålet eller har mistet sin legitimasjon.

Likevel er det også en del som får sperret tilgangen på grunn av manglende kontroll med økonomien og på denne måten skal hindres fra å handle på kreditt.

Uansett hvem som har rett: Det er et stort sprik mellom de voldsomme tallene i spørreundersøkelsene og det faktiske antallet personer som gjør noe konkret for å stoppe problemet.

Brukt kort på ferie? Slik sjekker du om du har blitt feriesvindlet

Har forsikring noe for seg?

Så til forsikringene mot ID-svindel. Er det så noen vits i å betale for en forsikring mot noe som muligens forekommer relativt sjeldent og som man strengt tatt kan (og delvis må) ordne opp i selv?

Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet stiller seg ikke bare tvilende til tallene, men også til om forsikring har noe for seg.

- Det vil åpenbart være kjekt med avlastning når man er først er utsatt for ID-tyveri, men vårt inntrykk er fortsatt at det er få som blir utsatt for det. Det er også vårt inntrykk at de som har vært utsatt for ID-tyveri har klart å rydde opp selv og fått reversert kontrakter de ikke har inngått og returnert varer de ikke har kjøpt. Men det tar tid, og det går for å være krevende.

Jensen understreker at han har stor forståelse for at de som blir rammet oppfatter dette som en stor belastning.

- Jeg vil ikke bagatellisere ID-tyveri. Men hadde det vært utbredt, hadde prisen på forsikringen vært høyere, resonnerer han.

Et merkelig brev var starten: - Hva gjør jeg etter ID-tyveri?

Mer enn bare penger

Flere av selskapene som tilbyr ID-tyveriforsikring samarbeider med selskapet Affinion.

- Det er vi som hjelper kundene å rydde opp når de har blitt utsatt for ID-tyveri. Og vi må huske på at dette ikke alltid gjelder økonomi. I mange tilfeller handler det om navn, rykte og for eksempel at noen har tatt Facebook-kontoen din og skrevet falske meldinger på dine vegne. Dette dekkes også av forsikringen, sier administrerende direktør Knut Erik Clausen til Dinside.

Clausen påpeker at du ikke kan regne med at politi og myndigheter stiller opp for deg.

- Vi hjelper til med å bringe dette inn for rettsapparatet, om det skulle gå så langt. Men også mer trivielle ting kan ta lang tid, og folk vet ikke alltid hva de skal gjøre og hvor de skal begynne.

LES OGSÅ: - Et av de størst voksende kriminelle områdene

Dette må du gjøre dersom du blir utsatt for ID-tyveri:
Datatilsynet
NorSIS

- Må bli vanskeligere å bli kunde

BEDRE RUTINER Christian Meyer i NorSIS mener myndigheter, banker og varehandel bør utarbeide felles regler for identifisering. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Christian Meyer leder ID-tyveriprosjektet i NorSIS (Norsk senter for informasjonssikring). Han etterlyser bedre rutiner både i offentlig og privat sektor.

- Myndighetene må ta et større ansvar, slik at vi får sikrere ID og bedre rutiner for å legitimere oss. Samtidig bør Finanstilsynet få på plass et enhetlig regelverk om hvordan bankene sender ut betalingskort. Varehandelen bør få en felles standard for ID-verifisering som brukes før avtaler blir inngått. Det må rett og slett bli vanskeligere å bli kunde i Norge.

Før dette skjer, mener Meyer at det er en god idé å tegne forsikring.

En av grepene er innføringen av nasjonale ID-kort, som har blitt utsatt flere ganger:

Slik blir de nye ID-kortene

Gratis eller 300 kroner i året

GRATIS: Codan er blant selskapene som tilbyr ID-tyveriforsikring på kjøpet. Foto: CODAN Vis mer


Heldigvis for deg som vil ha, er ikke slike forsikringer dyre. I mange tilfeller er det en del av en pakke som følger med et medlemskap i fagforening, boligselskap eller kundeklubb. Flere kredittkortselskaper gir bort slik forsikring på kjøpet, akkurat som de gjør med reiseforsikringer.

Noen forsikringsselskaper, blant andre Codan, gir bort ID-tyveriforsikringen dersom du tegner annen forsikring i selskapet.

Før du tegner ID-tyveriforsikring, bør du følge regelen som gjelder for alle typer forsikringer: Sjekk om du har den fra før.

Om du ikke allerede har slik forsikring gjennom kredittkort eller medlemskap, er det en trøst at frittstående forsikringer bare koster rundt 300 kroner i året.

LOVEN: Det er klart forbudt å gi seg ut for å være deg. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Men hva kan du forvente deg av hjelp dersom du skulle være så uheldig å få identiteten din stjålet?

Det er ingen tvil om at ID-tyveri er en straffbar handling.

I paragraf 190a, som ble tatt inn i Straffeloven i 2010 nettopp for å møte dette nye problemet, står det:

§ 190a. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å
a) oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller
b) påføre en annen tap eller ulempe.
Medvirkning straffes på samme måte.

Dermed bør politiet være første stopp før du gjør noe annet.

Ifølge Jensen hos Forbrukerrådet er det også viktig å få sperret tilgangen til kredittinformasjon med én gang. Dette må du gjøre ved å kontakte kredittopplysningsselskapene, slik at ID-tyven ikke kan be om å få sjekket økonomien din. Har du allerede fått melding om at noen har sjekket deg (det er selskapene pliktige å gi deg), så starter du med institusjonen beskjeden kommer fra.

De viktigste er:
Lindorff
Bisnode
Experian

Les vilkårene nøye

Vilkårene varierer en god del fra selskap til selskap, så det lønner seg å sette seg inn i hva du faktisk kan forvente at blir dekket før du tegner forsikringen.

Som ved all annen forsikring plikter du å være aktsom. Dersom du selv helt eller delvis har skyld i det som har skjedd, så kan du ikke regne med at forsikringsselskapet blar opp eller trår til.

I vilkårene til Codans forsikring står det:

Har sikrede ved grov uaktsomhet fremkalt forsikringstilfellet,
kan selskapets ansvar settes ned eller falle bort, jf.
forsikringsavtalelovens § 4-9

LITEN SKRIFT: Dersom du selv er helt eller delvis skyld i ID-tyveriet, risikerer du at forsikringen ikke gjelder. Foto: CODAN Vis mer


Alle skjønner at du har vært grovt uaktsom om du drar på ferie med døra på vidt gap eller glemmer å låse sykkelen midt i Oslo sentrum.

Slik gikk det med mobilkunden som sa fra for sent om at mobilen var borte

- Svært generell tekst

Men når det gjelder ID-tyverier er ikke slikt like åpenbart. Proffe ID-tyver bruker ofte finurlige metoder å lure deg på, og det kreves digital kompetanse for å kunne verge seg.

- I de avtalene vi har studert, er teksten svært generell. Det har vi forståelse for, siden det jo ikke er lett å ta høyde for alt som kan skje. Samtidig er det vanskelig for kunden å vite hva forsikringsselskapet egentlig skal hjelpe med og hvor mye polisen dekker. Egentlig er det opptil forsikringsselskapet å avgjøre dette i hvert enkelt tilfelle, og dette synes vi blir for uklart for kunden, mener Jorge B. Jensen.

DEKKER IKKE TAPET Forsikringen dekker bare utgiftene, ikke selve tapet. Her fra BankNorwegians vilkår. Foto: BANKNORWEGIAN Vis mer


Forsikringsselskapet betaler deg ikke tilbake pengene som eventuelt forsvinner. Ansvaret for dette ligger hos banken, kortselskapet eller butikken der noen har handlet i ditt navn.

Dekker ikke annen svindel

Det finnes også andre måter å svindle deg på enn å stjele identiteten din. En ID-tyveriforsikring vil for eksempel ikke dekke utgiftene i forbindelse med vanlig kortsvindel eller svindel i forbindelse med salg og kjøp på nettet. Skal forsikringen gjelde, må noen faktisk overta din identitet og opptre på dine vegne. Det holder ikke at de lurer deg eller banken din.

Codan definerer ID-tyveri slik:
Med identitetstyveri menes situasjoner der tredjeperson, uten samtykke, benytter seg av sikredes identifikasjonsbevis i den hensikt å begå svindel eller kriminell handling. Dette kan for
eksempel være å åpne bankkonto, søke om lån/kreditt eller registrere telefonabonnement i sikredes navn. Alle handlinger som oppstår som følge av et identitetstyveri betraktes som en identitetstyverihendelse.

Spørsmål du bør stille deg før du tegner forsikringen er:
1) Hvor stor er faren for at jeg blir utsatt for dette?
2) Om det skjer, hvor innstilt er jeg på å rydde opp selv?
3) Vil tap av tid og penger stå i forhold til det premien koster?

Om du lander på at dette er noe du trenger, bør du undersøke hva markedet tilbyr og vilkårene som gjelder.

Dette kan du velge i

Her er noen av de som tilbyr forsikring mot ID-tyveri. Listen er ikke komplett, og vi tar forbehold om feil:

Som selvstendig produkt:
Codan (kostnadsfri om du tegner annen forsikring)
Help
Re:Member

Banker (med kort):
Lokale sparebanker (for eksempel Indre Sogn Sparebank)
Santander
BankNorwegian

Inkludert i innbo:
Gjensidige: Ja (Innbo Pluss)
Tryg (ved tre eller flere forsikringer)
Frende (gjennom egne salgssentre og 15 sparebanker)

Med fagforeningsmedlemskap:
LO Favør (for LO-medlemmer)

Med kreditt/betalingskort:
Eurocard
Diners Club
Mastercard (i enkelte sparebanker, og gjennom blant andre OBOS og Esso)
TwoCards (gjennom bedrift).
Coop