Trendy med vann

Brus er ikke like populært som før. Nå er kildevann mest trendy.

Brustrenden er i ferd med å snu. Det er ikke lenger hipt å drikke Coca-Cola og andre sukkerholdige drikker. Nå er det vann som gjelder.

Det viser en landsdekkende undersøkelse, skriver Hansa Borg Bryggerier i en pressemelding.

Undersøkelsen ble utført av markedsanalyseinstituttet InFact i juni i år.

Tenker på helsen
Seks av ti kildevannsdrikkere velger bort brusen fordi det ikke er sunt. En av tre foretrekker å ha en vannflaske enn en brusflaske i hånden når andre ser dem.

Det er nordmenn i aldersgruppen 15-24 år som i størst grad velger bort brus. Hele åtte av ti av disse svarer at hovedmotivasjonen for å drikke flaskevann, er en sunnere livsstil.

- Det er positivt å se at nordmenn, og særlig de unge, bevisst legger om sitt drikkemønster i den hensikt å få en sunnere livsstil, sier Lars Midtgaard, administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier, i pressemeldingen.

Det er helsepersonell og media som i størst grad påvirker drikkevalget vårt. Tre av ti i alderen 15-24 år, sier at medias negative fokus på usunne drikkevarer, påvirker deres vaner. Reklame påvirker derimot ikke noe særlig.

- Dette viser nok en gang at dagens befolkning er svært opptatt av helse- og kostholdsforbedringer. Det har blitt flaut å drikke brus, sier Midtgaard.

Ny nasjonaldrikk
Også bryggeriene merker kildevannets økte popularitet. Totalmarkedet på flaskevann har økt med 81,8 prosent siden i fjor.

Midtgaard trekker frem tilgjengelighet, produktutvikling og økt konkurranse i markedet som noen grunner til at flaskevann har blitt på populært.

- Løpende negativt mediefokus på leskedrikker med høyt sukkerinnhold, kan bidra til at norsk kildevann på flaske om kort tid blir vår nye nasjonaldrikk, sier han.

Hva annet liker vi å drikke? Les om nordmenns drikkevaner her.