Tren sexmusklene!

Vi vet at det er sunt å spise et eple om dagen. Men trening av sexmusklene hver dag er heller ikke noe å kimse av!

Ved å trene sexmusklene en gang som dagen forbedrer du både sexlivet ditt og reduserer risikoen for underlivsplager, skriver Ekstra Bladet.

Ønsker du å få fart på sexlivet ditt, og få det beste ut av det, er det viktig å trene bekkenbunnen. Noen ganger kan det være små ting som er løsningen på store problemer. Sexmusklene er små og det er ingen krevende jobb å bygge dem opp. Og resultatet kan få langt større dimensjoner enn du tror.

- Både menn og kvinner bør trene bekkenbunnen, hver eneste dag. Særlig menn vil få langt mer nytelse og enda sterkere orgasmer hvis de lærer å bruke musklene i underlivet sitt, sier Joan Ørting, sexolog i Ekstra Bladet.

Sexolog Esben Esther Pirelli Benestad er også enig.

- Bekkenmuskulaturen er hengekøyen som mye av seksualiteten utfolder seg i. Samtidig omslutter den urinrøret og endetarmsåpningen. All muskulatur liker og trenger å bli brukt. Denne spesielle hengekøyen er lett å trene - til det beste ikke bare for seksualiteten, men også for andre viktige funksjoner i kroppen, sier han til Mozon.

For trening av underlivet har også andre fordeler, som å redusere risikoen for inkontinens. I følge Sosial- og helsedirektoratet plages mellom 28 og 36 prosent av kvinner i Norge med urininkontinens - eller ufrivillig vannlating. Selv om det er en overhyppighet av kvinner som plages av dette, kan menn også få problemer med blæren.

For å styrke bekkenmuskulaturen er hemmeligheten å knipe.

Kvinner, knip!
Uansett om du har født eller ikke, er i tjue- eller tredveårene, bør kvinner trene bekkenbunnen hver eneste dag.

Dette høres kanskje veldig anstrengende ut, men det dreier seg om enkle øvelser som du kan gjøre når som helst på døgnet og hvor som helst.

- Trekk hele understellet opp. Det eneste du skal tenke på er å spenne rumpehullet, så kommer det andre av seg selv. Tell til ti og slapp av igjen. Gjør det tjue ganger i strekk og avslutt med to-tre lange knip, sier Ørting.

De lange knipeøvelsene skal vare i minst 20 og maks 30 sekunder.

Sexologen anbefaler også at man kniper bekkenbunnen idet man hoster, nyser eller hopper.

- Disse bevegelsene ødelegger muskulaturen i bekkenbunnen på lang sikt. Derfor skal man forebygge dette ved å knipe sammen, sier han.

Mange kvinner går rundt og holder magen inne dagen lang. Men det har dessverre ikke noen effekt på musklene i underlivet.

Når det gjelder menn og trening av bekkenmuskulaturen er Ørtings tips det samme som for kvinner.

Samme knipeøvelser
- Menn skal gjøre samme knipeøvelser som kvinner. Knip sammen 50 ganger om dagen. Deretter kan de trene ”styrketrening” ved å henge et lite håndkle over sin erigerte penis. Det trener musklene, sier Ørting.

En annen måte å trene musklene på er å forsøke å stoppe strålen når du tisser. Dette gjelder både for kvinner og menn.

- Prøv å holde på strålen i et par sekunder når du tisser, og fortsett deretter tissingen igjen, anbefaler den svenske sexologen.

Synes du dette høres kjedelig ut? Husk at en sterkere bekkenbunn kan gi deg et rikere og mer intenst sexliv, fordi du blir bedre til å bruke musklene. Dermed gir du både deg selv om partneren din større nytelse.

 

Mozon.no, 23.08.2006