Tren opp potensen

Menn med ereksjonsvikt mener ofte at problemet skyldes for mye alkohol eller stress. Men årsaken kan være mangel på fysisk aktivitet.

Hvis ereksjonsvikten skyldes fysiologiske forhold kan menn kanskje få bedre reisning ved fysisk aktivitet. Men det er dessverre ingen garanti for at menn som begynner å trimme unngår problemene helt. Ereksjonsvikt kan også ha psykologiske årsaker, sier ernæringsfysiolog Per Brændgaard Mikkelsen til danske Ekstrabladet.

Danske forskere har nylig funnet ut at blant middelaldrende menn har fysisk aktivitet en positiv innvirkning på ereksjonen. Stillesittende menn har større risiko for ereksjonsproblemer, mens menn som trener eller holder seg i fysisk aktivitet har mindre risiko.

Selv om du bare går ned noen få kilo, vil du merke forbedringer i sexlivet.
Unngå stress
Den norske sexologen Esben Esther Pirelli Benestad mener at sammenhengen er logisk.

- Dersom kroppen er glad virker dette positivt inn på seksualdriften. Når kroppen er innaktiv, blir den tyngre å drive. Seksuallivet blir desto vanskeligere, sier Pirelli Benestad.

En tidligere norsk undersøkelse viser at en av tre menn over 40 år ikke får det til i senga, og at norske menn tier om problemet.
- Det aller viktigste er å unngå stress. Samfunnets effektivitetskrav rammer seksualiteten vår, og de som har hatt et godt seksualliv i ung alder, får det også bedre i voksen alder.

Gå turer
Det er ikke så mye som skal til for å forbedre reisningen. Menn som er fysisk aktive to timer hver uke, har mindre risiko for ereksjonsvikt, og det trenger ikke være de hardeste økter som gir utslag.

- Mitt bedre råd er å gå raske spaserturer, spise sunt, unngå overdreven alkoholforbruk og røyking. Menn som er overvektige kan få et bedre sexliv ved å gå ned i vekt, sier Per Brændgaard Mikkelsen.

 

Mozon.no, 27.04.2006