Tren for din kroppstype

Sliter du med å holde vekten, og finne en treningsform du trives med? Det kan hende du går imot din kropps genetiske programmering.

Hva og hvordan skal man trene? Og hva bør man egentlig spise? Det er spørsmål som folk som er opptatt av både kost og trening til stadighet spør seg om.

Vi har alle like trekk. Men ingen mennesker er helt like. Når det gjelder å fastslå hvilket kosthold og trening hver og en av oss bør ha, mener derfor flere forskere at de metodene som utgår fra anatomi, kjerteldominans og energitype, er de som er best å anvende.

Kost- og treningsekspert Jay Cooper - som driver et helsehjem i Utah, USA - er en av de som har utviklet et program som baserer seg på personlige, genetiske kroppskoder.

To slanke, to sterke
Til den svenske avisen Aftonbladet sier han at det finnes fire ulike kroppstyper: to slanke, og to sterke. De to slanke kroppstypene kaller han for ”kommunikatøren” og ”visjonæren”, mens han betegner de to sterke som henholdsvis ”krigeren” og ”beskytteren”. Ut fra disse klassifiseringene mener han å kunne skreddersy de perfekte trenings- og mosjonsvaner.

- Jeg benytter kroppstypene som et parameter for å se på menneskers individuelle behov. Det stemmer utrolig bra når det gjelder fysiske behov, og felles trekk og svakheter som er genetisk betinget, sier Susanna Ehdin, forfatteren bak boken ”Den självläkande människan”.

- Gjennom å spise mat som stemmer overens med de biologiske faktorene styrker man kroppens friskhetsfaktor og øker muligheten for å lege seg selv. Det er spennende å prøve seg frem til sin individuelle idealkost. Samtidig får man en økt selverkjennelse og økt bevissthet rundt mat, sier Ehdin.

Nedenfor kan du lese mer om Jay Cooper’s kroppstype-inndelinger. Synes du at flere stemmer for deg, kan du være en blandingstype.

Les mer om ulike kroppstyper her: