Tren dine seksuelle muskler

Så mange som 43 prosent av verdens kvinner har problemer med å få orgasme. Det må vi gjøre noe med. Derfor har sexologen vår satt sammen et treningsprogram som hjelper.

Tren dine seksuelle muskler
Så mange som 43 prosent av verdens kvinner har problemer med å få orgasme. Det må vi gjøre noe med. Derfor har sexologen vår satt sammen et treningsprogram som hjelper.

For en del år siden skrev den danske gymnastikkpedagogen Helle Gotved en bok om bekkenbunnsøvelser for kvinner som hadde vannlatingsbesvær. Kvinnene skulle lære å styrke muskulaturen i underlivet for å kunne holde igjen på vannet, men fikk en uventet gevinst etter at de hadde gjort øvelsene en tid.

De begynte nemlig å få orgasme.

Dette fikk Helle Gotved til å skrive en ny bok, som het Muskler og orgasme , for å hjelpe kvinner til å trene opp bekkenbúnnsmuskulaturen for lettere å få orgasme. Jeg tror ikke bare det er selve treningen av muskler som er viktig, men også at en utvikler bedre kontakt mellom bevissthet og underliv.

Mange gjør feil
Øvelsene er viktige, men etter å ha truffet en del kvinner som har fått problemer etter å ha gjort bekkenbunnsøvelser FEIL, kan det være nødvendig med en liten påminnelse om hvordan de skal gjøres.

Mange har fått med seg at de skal knipe sammen, men de har det ikke like klart for seg at de også må SLAPPE AV I MUSKLENE.

For å få orgasme, er det viktig med muskulatur som BÅDE KAN STRAMMES OG SLAPPES AV. Noen ser ut til å ha utrviklet kroniske spenningstilstander i skjedemuskulaturen, muligvis som resultat av for mye stramming og for dårlig avslapning.

PC-muskelen
Den viktigste muskelen heter pubococcygeus - et vanskelig navn, og vi kaller den for enkelhets skyld for PC-muskelen. Denne muskelen går fra pubesbenet - også kalt skambenet, men gjendøpt Frydbenet , rundt alle åpningene hos kvinner, og rundt penis og endetarmsåpningen hos menn.

Både menn og kvinner har nytte av å trene denne muskelen.

Treningen består av stramning og avslapning, som all annen trening, men det kan være litt vanskelig å finne den rette muskelen å stramme. Noen strammer lårmuskler eller setemuskler, og har liten nytte av det.

For å finne PC-muskelen, kan du, hvis du er kvinne passe på når du er på toalettet og sitter og tisser. Stram så musklene i underlivet på en slik måte at tissestrålen stenges av. Slipp så opp slik at du fortsetter å tisse, og steng av igjen ved å knipe sammen musklene. Hvis du får dette til, har du funnet den rette muskelen.

Også for menn
Hvis du er mann, kan du trene på den måten at du nikker med penis når du har reisning. Du kan også trene PC-muskelen ved å henge noe på penis. Et middels stort håndkle burde være passe for en frisk mann.

Helle Gotved understreker viktigheten av å både stramme og slappe av. Når du trener må du stramme så hardt du bare kan, det er da du får treningseffekt - hele tiden flytte grensen for hva du kan klare bitte lite grann. Det er bedre å stramme én gang for hundre kroner, enn hundre ganger for én krone.

Men du trenger også muskulatur som kan slappes helt av. Hvis du strammer hardt og teller til tre, skal du slappe av og telle til ti.

Når som helst
Dette er øvelser som kan varieres på flere måter. Du kan gjøre øvelsene når som helst: Når du står i kø i banken, når du snakker i telefonen eller når du lager middag. Du trenger ikke sette av spesiell tid til disse øvelsene.

Gjør øvelsene så ofte du vil, gjerne 6 ganger hver gang: Knip sammen så hardt du kan og tell til tre, og slapp av og tell til ti! Gjenta seks ganger.

Du kommer langt med disse øvelsene, men hvis du vil vite mer anbefales altså Helle Gotveds bok Muskler og Orgasme . Den er utgitt på Munksgaard Forlag i København, første gang i 1980. Forhåpentligvis er den ennå å få kjøpt!

Det finnes også en bok på norsk om bekkenbunnsøvelser, som heter Bekkenbunnen på kryss og tvers av Nanna Bjørnstad.

Lykke til!
Elsa Almås

Mozon 24.07.2003