Drikk kaffe, ta livet med ro og slapp av - det funker bedre enn dette ... Foto: Colourbox
Drikk kaffe, ta livet med ro og slapp av - det funker bedre enn dette ... Foto: ColourboxVis mer

Tøying hjelper ikke

- Tøying motvirker ikke treningsstølhet.

Dette sier anatomiprofessor Lars Eric Thornell ved universitetet i Umeå, ifølge den svenske avisen Aftonbladet.

Stølhet etter trening er ifølge anatomiprofessorens studier egentlig et tegn på at treningen har hatt effekt og at en nyttig prosess er i gang - i alle fall om målet er å fortsette med samme type trening. Neste gang kommer musklene til å klare samme treningspåkjenning bedre, altså uten samme grad av stølhet. Dette skriver Aftonbladet på nett.

- Tull og tøys å tøye

Det er først og frem under bevegelser hvor muskelen jobber samtidig med at den forlenges, at man får verk og stølhet i etterkant. Skigåing og løping i nedoverbakke er typiske aktiviteter som fremmer stølhet i musklene.

Det skal fremdeles være nyttig å tøye etter trening, men da med andre mål enn å motvirke treningsstølhet.

Tidligere trodde man at muskelverk og stølhet var et tegn på at musklene var betente etter treningen, men dette er motbevist i senere tids forskning.

Tren riktig for alderen

Ta det rolig

Bør du trene dagen derpå, dersom du har blitt stiv og støl etter en treningsøkt? Mange sverger til dette som et botemiddel mot stølheten. Ifølge den svenske professoren, bør man ta det med ro dersom man er støl etter trening. Han sier til Aftonbladet at det ikke finnes tegn på at det er direkte farlig å trene når man er støl, men at man bør lytte til kroppen. Er man støl og det gjør vondt, er det ikke noe poeng i å prøve å gjøre det vondere.

- Vent i to-tre dager til det går over, eller tren en annen kroppsdel om du absolutt vil trene, sier professor Thornell til Aftonbladet.

Vi avslører sju treningsmyter

Støl?

Pleier du å bli støl etter trening? (Avsluttet)
Noen ganger(51%)
Ja, alltid(23%)
Nei, nesten aldri(18%)
Aldri - jeg trener ikke(9%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Råd mot treningsstølhet

Her er noen råd mot treningsstølhet.

Har du andre erfaringer eller tips? Skriv det inn i debattforumet nedenfor.

Kaffe
Slapp av med en kaffe - og bli kvitt treningsverket. Ifølge en studie fra universitetet i Georgia, kan to kopper kaffe være like effektivt som smertestillende medisiner for å redusere følelsen av stølhet i musklene noen dager etter trening. Forsøket ble utført på kvinner, så det er ikke bevist hvorvidt dette også gjelder for menn. Men for alle kvinner: To kopper kaffe og vekk med det.

Ta det med ro
Dersom du tar det litt rolig, vil muskelstølheten gå vekk av seg selv i løpet av tre til syv dager.

Unngå hard aktivitet
Unngå enhver form for aktivitet som fremkaller eller øker smertene.

Vent litt til ...
La sårheten forsvinne helt, før du starter opp med voldsomme aktiviteter igjen.

Isbad
Mange aktive idrettsutøvere sverger til dette, og bor du i nærheten av sjø eller hav, burde det være muligheter for å få gjennomført dette på denne tiden av året, uten å tømme ismaskinen. En kjapp dukkert i vann som holder 12 til 15 grader skal kunne redusere muskelverk og stølhet etter intense treningsøkter. Forskningsstudier på hvorvidt dette har en reell effekt, er imidlertid inkonklusive.

Aktiv bedring
I stedet for fullstendig hvile som medisin for å komme seg raskest mulig til hektene etter en hard treningsøkt, anbefaler noen aktivitet - men da rolig aktivitet. Ifølge en studie publisert i Medicine & Science in Sports and Exercise, fant man at aktivitet på lavt nivå umiddelbart etter treningen, virket gunstig inn på bedringsprosessen.

Forsiktig massasje
Ifølge en studie ved Edith Cowan University i Australia, skal forsiktig massasje kunne hjelpe mot treningsstølhet. Ifølge denne spesifikke studien, hjalp massasje med å lette symptomene ved treningsstølhet med rundt 30 prosent, og det reduserte hevelse, men det hadde ingen effekt på musklenes funksjon.

Medisiner
Smertestillende medisiner, som ibuprofen, kan redusere følelsen av sårhet midlertidig, men hjelper altså ikke på selve helingsprosessen.

Oppvarming
En skikkelig oppvarmingsøkt i forkant av uvante treningsformer, kan hjelpe slik at du unngår noe av stølheten i etterkant.