Total mobil-forvirring

Økt mobiltilbud skaper forvirrete forbrukere

I løpet av årets første halvår passerte Norge 5,2 millioner mobilabonnenter.

Priskrigen mellom leverandørene skaper et virvar av tilbud og forvirrede forbrukere.

Mobilnorge blir billigere

Salget av mobilnummer økte i første halvår av 2007, og per i dag har Norge flere mobilabonnementer enn innbyggere.

- Det er en grense for hvor mange abonnementer bransjen kan selge. Hvis de vil ha nye kunder, må de stjele dem fra hverandre. Derfor blir markedsføringen tøffere, sier underdirektør Ole Asbjørn Lie i Forbrukerrådet til NTB.

Det er vanskelig å få full oversikt i markedet. Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com Vis mer


For å framstå som bedre enn konkurrentene frister operatørene med skreddersydde løsninger og reduserte priser, og forbrukerne forsyner seg villig. Det finnes minst 80 forskjellige abonnementer å velge mellom.

- Aggressiv markedsføring kombinert med naive forbrukere fører til full forvirring, sier Lie.

Finn billigste abonnement med DinSides mobilkalkulator

Sjokkregning


Forbrukerrådet mottar årlig over 120.000 henvendelser fra forbrukere, en stor andel av disse har spørsmål knyttet til mobiltelefonabonnement.

- De fleste som kontakter forbrukertelefonen har spørsmål vedrørende betingelsene i det abonnementet de har kjøpt eller om fakturaen. Mange reagerer fordi regningene er høyere enn forventet, og kundene mener de blir fakturert for mer enn det de har ringt for. En stor gruppe ringer fordi de har fått regning for ringetoner og andre tjenester de mener de ikke har bestilt, sier Lie.

Forbrukerrådet får også henvendelser fra foreldre som fortviler når barna har misbrukt mobiltelefonen sin.

Frister med gratis samtaler

Gode regler


For dem som skal velge mobilabonnement, anbefaler Lie at de først kartlegger til hva og hvor mye de skal bruke mobilen.

- Sender du aldri sms-er har du ikke bruk for en avtale med 100 gratismeldinger i måneden. Og husk: Voksne, unge og barn bruker mobilen svært forskjellig, så vurder behovet for hver enkelt bruker, sier Lie.

Bruksprofilene kan settes inn i testen til telepriser.no, som har oppdatert oversikt over leverandører og abonnementstyper.

Fordi en myndig person må stå som abonnent, er foreldrene ansvarlig for regningen på barnas telefon.

- Da er det viktig at foreldre er bevisst på hva barna bruker mobilen til. Mange vet ikke engang at ungene kan kjøpe filmsnutter og lignende med telefonen. Bare i løpet av få dager kan det påføre foreldrene en regning på flere tusen kroner.

Ring smart, spar 10.000

Fornuftig bruk

Lie henviser til undersøkelser som viser at tre av fire barn har mobiltelefon i foreldrenes navn allerede i sju-åtte års alder.

- Stadig flere abonnementstyper kan sperres på ulike måter. For å unngå misbruk kan foreldrene be om at abonnementet sperres mot innholdstjenester og utenlandssamtaler. Det er også mulig å sperre enkeltinnholdstjenester, for eksempel vold og porno, sier Lie.

Han anbefaler også kontantkort, slik at abonnementet har en beløpsmessig sperre, og at foreldrene informerer barna om å ikke låne bort telefonene til andre.

- Hvis mobilen er borte eller stjålet er det også viktig å ringe mobilselskapet og sperre den snarest, ellers kan man bli påført store kostnader.

Lie tror mobilbruken i Norge vil fortsette å øke, fordi stadig flere tjenester tilbys på denne måten.

- Telefonen brukes til å lese aviser, se på TV, betale regninger, laste ned musikk og masse annet. Behovet for gode sperretjenester blir bare større, spår Lie i Forbrukerrådet.