Skatteetaten sender nå ut selvangivelsen per post. Den inneholder informasjon som ikke angår uvedkommende. Foto: Per Ervland
Skatteetaten sender nå ut selvangivelsen per post. Den inneholder informasjon som ikke angår uvedkommende. Foto: Per ErvlandVis mer

Tøm postkassen din før tyven

Det er ikke bare du som er interessert i selvangivelsen din.

I dag starter Skatteetaten utsendelsen av selvangivelsen. Dersom du er av dem som ikke spesifikt har bedt om kun elektronisk selvangivelse, vil du motta selvangivelsen i posten i løpet av kort tid. Sendingen inneholder fødselsnummeret ditt og er derfor av interesse for flere enn deg.

Det er altså mer enn en god grunn til at du ikke skal la posten din ligge og slenge unødvendig lenge denne uken. Sendingen fra Skatteetaten er en av få postsendinger som fortsatt inneholder fødselsnummeret ditt (fødselsdato + personnummer).

>>>Nei, DinSide hjelper ikke tyven!

Kan gjøre skade

Selv om Datatilsynet mener at fødselsnummer bare skal brukes når det er saklig behov - og når det er umulig å oppnå tilfredsstillende identifikasjon ved bruk av andre metoder, som for eksempel navn, adresse, fødselsdato, medlems- eller kundenummer - så kan uvedkommende gjøre overraskende mye skade dersom de får tak i fødselsnummeret ditt: - De henter iPhones i mitt navn

Verdt å merke seg er at stadig flere nettbutikker benytter seg av fødselsnummer som verifikasjonsmetode:

  • Svindlere utnytter nye hull
  • Krever sensitiv informasjon
  • Kraftig økning i saker av denne typen

    Svindlere har lært at du kan komme langt med et fødselsnummer, for eksempel sammen med en fiktiv mailadresse og et mobiltelefonnummer. Da er det nemlig mulig å handle i flere av de store nettbutikkene i landet.

    Fakturaen og pakkenummeret blir sendt til mailadressen slik at den fornærmede ikke oppdager noe før betalingskravene begynner å komme i posten. Da har svindleren for lengst mottatt varene.

    Hilde Solhaug fikk et betalingskrav på 16.000 kroner da en ukjent gjerningsmann benyttet fødselsnummeret hennes og handlet stort i nettbutikken til Lefdal. Den samme metoden har vært brukt i lignende svindelsaker DinSide har omtalt, og vil enkelt kunne benyttes igjen dersom ikke nettbutikkene tar problemet på alvor.

    - Dette har blitt altfor enkelt. Hele netthandelsbransjen er nødt til å se på nye løsninger, har Christian Meyer i NorSiS tidligere uttalt til DinSide.