<b>MYE Å GJØRE: </B>Og Tollvesenet fikk enda mer å gjøre etter at 350-kronersgrensa trådte i kraft. Den skaper problemer når butikkene ikke har papirene i orden. Foto: NILS BJÅLAND / VG / NTB SCANPIX
MYE Å GJØRE: Og Tollvesenet fikk enda mer å gjøre etter at 350-kronersgrensa trådte i kraft. Den skaper problemer når butikkene ikke har papirene i orden. Foto: NILS BJÅLAND / VG / NTB SCANPIXVis mer

Tollvesenet: - Vi belastes av klager på 350-kronersgrensa

Kunde fikk 15-doblet fraktpris, og beskjed om å vente seks til tolv måneder.

Helt siden politikerne endra grensa for momsfri netthandel fra 200 kroner ekskludert frakt, til 350 kroner inkludert frakt, har mange nordmenn opplevd et nytt problem: Fraktselskapene gjetter seg til hva frakta koster, fordi butikkene ikke spesifiserer fraktprisen i fortollingspapirene.

Resultatet kan bli langt mer moms enn du trodde du skulle betale. Dinside har blitt kontaktet av oppsiktsvekkende mange lesere med denne problemstillingen siden vi først skrev om fenomenet i februar.

Siste eksempel ut heter Asbjørn Mikkelsen. Og han fikk ikke bare én, men to overraskelser fra FedEx.

LES OGSÅ: Nordmenn får krav om moms og gebyrer de aldri skulle trengt å betale

Mangedoblet moms

- Jeg bestilte noen varer fra et firma i USA, som valgte å dele opp forsendelsen i tre leveringer, forteller Mikkelsen til Dinside.

OPPGITT: Asbjørn Mikkelsen var forberedt på å betale moms. Men ikke på grunnlag av helt feil fraktpriser. Foto: PRIVAT Vis mer


Prisen var 128 dollar, inkludert frakt på totalt 25 dollar. Mikkelsen antok derfor å betale rundt 250 kroner i moms, pluss eventuelle gebyrer, via FedEx. Men butikken hadde ikke fylt ut alle papirene riktig, og frakt stod ikke spesifisert.

For å følge reglene fabrikkerte FedEx derfor en fraktpris: 382 dollar totalt for de tre forsendelsene. Mikkelsen ble derfor avkrevd hele 1.314 kroner i moms og gebyrer. Langt over det kjøpet i seg selv kosta.

- De gjør ikke engang et forsøk på å spørre om faktura før de setter ballen igang. Og når de så har gjort denne feilen, skal det være utrolig vanskelig å få ryddet i, sier Mikkelsen.

LES OGSÅ: Fått overraskende krav om moms og gebyrer? Da kan du be nettbutikken betale, mener ekspertene

SVART PÅ HVITT: Øverst ser du fakturaen fra nettbutikken, hvor 25 dollar oppgis som frakt. Under ser du de to fakturaene fra FedEx, som krever inn moms basert på en fraktpris anslått til 382 dollar. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


6 til 12 måneder

Han protesterte naturlig nok til FedEx, som hadde 15-doblet fraktprisen og dermed mangedoblet momsen. FedEx gikk med på å fryse fakturaene og behandle saken, men så slapp de en ny bombe på Mikkelsen:

«Vi skal kontakte dere så snart som mulig, men Tollvesenet trenger 6 til 12 måneder for å analysere fakturaen».


- Altså, 6 til 12 måneder!? Jeg skjønner ingenting, sukker han, og vi ringer Tollvesenet.

- Dette henger nok igjen fra ett års tid tilbake. Vi har aldri hatt et helt år, men hadde opptil 30 uker på noen type saker, forteller kontorsjef Terje Nilsen ved omberegningskontoret i tollregion Oslo og Akershus.

LES OGSÅ: Hvorfor er frakt inkludert i den nye momsgrensa? Ingen gir klare svar

20 mann, 1.000 saker

Nilsens kontor skal i snitt bruke 19 uker på en sak. Privatpersoner blir prioritert, og skal i snitt få sakene sine løst på fire uker. Men av og til havner saker i feil bunker, og da kan ting ta tid. For Nilsen har 20 mann som må håndtere opptil 1.000 saker hver måned.

- Vi ser at vi får endel saker om den nye momsgrensa. Ikke alle fortollinger til Norge er klare på om frakt er inkludert eller ikke, sier Nilsen i Tollvesenet.

SKYHØYE ANSLAG: FedEx anslo 15-gangeren av hva fraktprisen virkelig var. Vi har sett at blant annet DHL gjør det samme. Foto: AGE (RM) / NTB SCANPIX Vis mer


For fraktprisen må stå i fortollingspapirene fra butikken. Og er frakt inkludert i prisen kunden betaler, må dette spesifiseres riktig. Gjør ikke butikken dette, må fraktselskapet estimere den for å kunne håndheve momsgrensa som nå inkluderer frakt.

Nilsen sier at Tollvesenet aldri går inn og protestere mot høye anslag; dette må kunden selv følge med på. Noen felles veileder alle kan forholde seg til, som Tollvesenet tidligere har snakket om, har han aldri hørt om.

LES OGSÅ: Mener netthandel fra utlandet var enklere før 350-kronersgrensa

Belastende grense

Tollvesenet har tidligere vært svært forsiktig med å uttale seg om hva de mener om den nye 350-kronersgrensa. Tonen har vært at politikerne bestemmer reglene, og Tollvesenet håndhever dem. Men nå tar Nilsen bladet fra munnen.

Kvier du deg for å handle fra utlandet på grunn av mulig tollkluss?

(Avsluttet)
Ja, absolutt(60%) 5919
Litt, men handler likevel(22%) 2192
Nei, pleier å gå fint(18%) 1768
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Vi, som fagetat, mente at regelen vi hadde tidligere var lettere å forholde seg til for privatpersoner. Da var det ingen uforutsette ting. Men nå ble det ikke sånn, da, og vi ser at det har kommet endel ekstrasaker som er belastende for oss, sier kontorsjefen, som oppfordrer netthandlere til å passe på at butikken følger reglene.

- Men hvordan skal en netthandler forsikre seg om at en nettbutikk i USA fyller ut papirene riktig?

- Nei, det er en utfordring. Jeg har ikke bestilt så mye på nettet, så jeg vet ikke. Men det er viktig at man prøver å få det til, om mulig, uten at jeg vet konkret hvordan.

Dinside har foreløpig ikke fått svar på våre spørsmål til FedEx.

LES OGSÅ: Tollvesenet tror ikke på mer netthandel med ny momsgrense