"TYVERI!":  Finn Øivind Fevang handlet en vare for 348 kroner inkludert frakt på nett. Nå må han betale 983 kroner til Tollpost. Det liker han dårlig.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Privat
"TYVERI!": Finn Øivind Fevang handlet en vare for 348 kroner inkludert frakt på nett. Nå må han betale 983 kroner til Tollpost. Det liker han dårlig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/PrivatVis mer

Tollsjokk fra Tollpost etter eBay-handel

Kjøpte vare for 348 kroner, måtte betale 983 kroner ekstra.

Nylig kjøpte den 22 år gamle studenten Finn Øivind Fevang et skateboard gjennom eBay. Brettet kostet 222 kroner, med frakt totalt 348 kroner, noe Fevang betalte med Paypal. Og etter en stund kom pakken på døren.

Men da 222 kroner er over tollgrensen, hadde pakken i mellomtiden blitt fortollet for å kreve inn moms. Og snart dukket det opp en regning fra Tollpost, som kom i tillegg til det Fevang allerede hadde betalt butikken.

Her krevde den norske transportøren følgende:

  • Moms: 87 kroner
  • Tollposts arbeid: 896 kroner
  • Totalt: 983 kroner
Disse partiene vil heve 200-kronersgrensen på netthandel

– Første tanke var selvfølgelig at det må ha skjedd en feil. Derfor tok jeg straks tok kontakt med Tollpost, forteller Fevang til DinSide.

– Da jeg fikk bekreftet giroen, tenkte jeg på hvor latterlig lurt jeg ble når jeg bestilte varen.

LANG: Fakturaen fra Tollpost er lang, og ender opp i et høyt tall. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / PRIVAT Vis mer


Ville ha forklaring

Å fortolle en vare er ikke nødvendigvis gjort i en håndvending, og Tollpost tok altså 896 kroner for jobben. Men dette er langt mer enn Posten krever. Koster varen under 1.000 kroner, som i vårt tilfelle, kan du gjøre en forenklet fortolling til bare 129 kroner.

Les også: Posten vil ha billigere netthandel og høyere grense for forenklet fortolling

HERFRA: Fra denne Ebay-butikken handlet Fevang varene sine. At de ble oversendt Tollpost visste han ikke om. Og at det ble så dyrt, hadde han ikke drømt om. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


– Jeg synes det er tyveri på høylys dag! Det var ingen måte jeg kunne se denne tilleggsavgiften komme, men det er lite jeg kan gjøre, annet enn å betale, sier Fevang, som ikke visste hvordan varen ble sendt.

Studenten har vært i kontakt med Tollpost sin kundeservice, og DinSide har fått kopi av e-postene. Her spør han hva alle punktene i den åtte punkter og to sider lange regningen egentlig betyr. Tollpost svarer Fevang at den viser "utgifter vi har med dokumetbehandlingen". Fevang spør videre hvorfor regningen ble så høy, og Tollpost svarer: "Vi har nok faste avgifter på dette".

– Jeg synes saken ble dårlig behandlet av Tollpost. De kunne vist litt forståelse, og sett nærmere på saken. Alternativt kunne de jo bare gitt fra seg slike oppdrag til Posten, som tar 129 kroner og ikke 896 for en slik tjeneste, sukker Fevang.

Har du opplevd liknende, høye regninger?

Stem her: (Avsluttet)
Ja, fra Tollpost(49%) 2180
Ja, fra andre(36%) 1586
Nei(15%) 686
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Derfor ble det dyrt

Det var transportselskapet DPD som sendte varen fra England til Norge. Og ettersom Tollpost er DPDs partner, var det Tollpost som stod for fortollingen. Dette var ukjent for Fevang da han bestilte varen. Nettbutikken oppgir DPD som sin transportør, og DPD oppgir Tollpost som sin partner, men dette er ikke informasjon som er umiddelbart tilgjengelig.

Uansett sitter Fevang med en utgift han ikke klarer å forstå. DinSide har derfor bedt Tollpost om å forklare de mange punktene i fakturaen, som tilsammen ble 983 kroner på toppen av kjøpssummen.

Her er deler av forklaringen fra Tollposts kommunikajonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen på de enkelte punktene slik de fremstår i fakturaen:

  • "PÅLAGT DOKUMENTKONTR" (121 kroner): "Ved fortolling hender det at Tollvesenet ønsker å se dokumentene. (...) Dette er et gebyr vi tar for å ordne med dokumentasjon og eventuelt etterspørsel av nye fakturaer."
  • "UTLEGGSPROVISJON" (185 kroner): "Et fast gebyr vi tar for å legge ut merverdiavgift og eventuelle avgifter overfor Tollvesenet."
  • INNFØRSELS MERV.AVG" (87 kroner): "25 prosent av vareverdien". (Den faktiske momsen)
  • "FORTOLLING" (378 kroner): "Dette er kostnader for selve fortollingen."
  • "FAKTURAGEBYR" (94 kroner): "Dette er et gebyr for porto og papir."
  • "Totalbeløp momsfritt" (393 kroner, ikke fakturert): "Det belastes ikke merverdiavgift på dokumentkontrollavgift, utleggsprovisjon og merverdiavgift".
  • "Totalbeløp pliktig (*)" (472 kroner, ikke fakturert) "Det belastes 25 prosent merverdiavgift av fortollingsgebyret og fakturagebyret."
  • "MVA AV (*) 25 ,00%" (118 kroner): "Dette er tjenester, og det skal betales merverdiavgift av tjenester".
Les vår kommentar: "Budbilene kjører rundt i blinde, ringer på dører og bare antar at folk er hjemme midt på dagen midt i uken!"

"GANSKE BRUKERVENNLIG": Det kaller kommunikajonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen i Tollpost fakturaen. Foto: Tollpost Vis mer


"Koster alltid"

Det skal ikke være noe uvanlig med fakturaen, ifølge Thorvaldsen, bortsett fra "PÅLAGT DOKUMENTKONTR" på 121 kroner, som ikke alltid inntreffer. Og den lange fakturaen skal ha havnet hos Fevang fordi butikken ikke ville ta seg av noen av utgiftene i forbindelse med fortollingen. Det var en såkalt DDU-forsendelse. Thorvaldsen sier at noen nettbutikker frivillig tar deler av regningen for slikt, gjennom DDP-forsendelser, og at det da kun ville kostet 185 kroner i utleggsprovisjon for Fevang, pluss momsen. Men eksempler på nettbutikker hvor dette ville blitt tilfelle, har han ikke. Heller ikke noen oppfatning av hvor vanlig dette er.

– Har du forståelse for at regningen kan virke unaturlig høy?

– Man må alltid forholde seg til de kjøpsbetingelser som gjelder på nett. Det koster alltid å fortolle varer inn til Norge. Men vi har forståelse for at denne kunden har opplevd en høy kostnad, skriver Thorvaldsen i en e-post.

Hvorfor regningene deres kan bli såpass høye, og såpass mye høyere enn Postens rater, har han ikke noe annet svar på enn forklaringene over.

– Hva tenker dere selv om hvor enkelt det er å forstå fakturaene dere sender ut?

– Denne fakturaen synes vi er ganske brukervennlig. Men vi tar alltid mot gode innspill.

Les også: Nettbutikkens ansvar om Posten ødelegger pakken

Posten lover lavere tollfaktura

Fevang har betalt regningen, men vil nå prøve å unngå slike overraskelser i fremtiden.

BILLIGERE: Pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten lover at deres forenklede fortolling koster 129 kroner uansett. Foto: POSTEN Vis mer


– Neste gang kommer jeg til å kontrollere at varen ikke blir sendt med noen av samarbeidspartnerne til Tollpost, sier studenten.

Posten kan love at slike sjokkregninger aldri ville kommet fra dem. Kjøp under 1.000 kroner vil få en forenklet fortolling til 129 kroner, pluss momsen. Med noen unntak, for eksempel alkohol og tobakk. Og Posten lover at det ikke kommer noe ekstra på regningen, for eksempel provisjoner eller fakturagebyrer.

– Veldig ofte vil de store nettbutikkene ha flere transportører å velge mellom, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten til DinSide.

Du kan da sjekke hvilke samarbeidspartnere disse har i Norge. Bruker de Posten, skal du kunne være trygg på at en forenklet fortolling er nettopp det: Enkel.

Når det gjelder nettbutikker som tar seg av deler av regningene, slik Tollpost viser til, har Ebeltoft-Skaugrud en annen oppfatning av hvordan dette fungerer: Hun kjenner til butikker som dekker alt, men ikke bare deler av regningen, slik Tollpost hevder.

– Jeg vet at prisene på frakt generelt kan variere. Dette med store forskjeller på priser for fortolling var ukjent for meg, avslutter Ebeltoft-Skaugrud i Posten.

Disse varene er helt tollfrie – og noen slipper til og med moms!

Har du opplevd liknende? Hvordan handler du på nett for å unngå slikt? Vi vil gjerne høre fra deg i kommentarfeltet under!