Det tar tid for kroppen å omstille seg fra lyse sommernetter til høstmørke. 	 	   Foto: colourbox.com
Det tar tid for kroppen å omstille seg fra lyse sommernetter til høstmørke. Foto: colourbox.comVis mer

- Tøft å være B-menneske nå

Høstmørket gjør det vanskelig å komme opp om morgenen.

Vi er godt på vei inn i årets mørkeste tid, og mange av oss merker allerede at det er tyngre å komme seg opp om morgenen. Og det er kanskje ikke så rart. Etter lyse sommermåneder tar det nemlig tid for kroppen å omstille seg til vintertid.

Les også: Fæle minutter om morgenen

- Det er gjerne slik at døgnrytmen lett kan bli forsinket om vinteren, siden det er dagslyset som regulerer døgnrytmen, sier søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, til DinSide Helse.

Ulike utgangspunkt

Han anbefaler derfor bruk av lysterapi om morgenen for dem som merker at det blir tungt og vanskelig å stå opp om vinteren. I tillegg til forsinket døgnrytme, vil en del kunne oppleve vinterdepresjon i den tiden vi er på vei inn i nå. Også da er lysterapi anbefalt.

Lysbehandlingen virker raskt, og mange vil merke effekt allerede etter første behandling. Om lag 70 prosent av de som reagerer positivt på lysbehandling, opplever bedring første uke.

- Men hvorfor er det likevel slik at det for noen er like lett å sprette opp av sengen klokken seks om morgenen i vinterhalvåret, som det er om sommeren?

- Vi snakker om A-mennsker og B-mennesker her, og der er vi ulikt disponert fra naturens side. I tillegg spiller selvfølgelig vaner en viss rolle, sier Pallesen.

Mens det faller A-mennsker helt naturlig å gå tidlig til sengs om kvelden, og stå tilsvarende tidlig opp om morgenen, føler B-mennsker seg klare for sengen først langt utpå kvelden, og vil gjerne sove tilsvarende sent til neste dag. Det kan imidlertid være lettere sagt enn gjort. For døgnet gjør ikke forkjell på A -og B-mennesker.

- B-mennesker må jo tilpasse seg et samfunn som er lagt opp for A-mennesker. Noen vil hevde at samfunnet er lite tilpasset mennesker med en slik form for preferanse, og mange må nok jobbe med å fremskynde døgnrytmen sin for å få en lettere hverdag, sier Ståle Pallesen.

Ta et varmt kveldsbad

Ifølge søvnforskeren er det imidlertid meningsløst for et B-menneske å legge seg tidligere om kvelden, i håp om å sprette uthvilt opp når hanen galer.

- Det er døgnrytmen som styrer når vi sovner inn, så hvis man skal prøve å endre på det er det bedre å fremskynde døgnrytmen gradvis med lysterapi om morgenen. Hvis du legger deg før du er trøtt nok blir du liggende og vri deg, og da kan du komme til å assosiere sengen med frustrasjon og dårlige opplevelser, og det virker bare mot sin hensikt.

Les også: Unngå mandag morra blues

Pallesen anbefaler dem som har anledning til det å ta et varmt karbad to timer før leggetid. Kroppstemperaturen vil da stige, og starte å synke igjen når du går opp av badet. Forskning viser at det er lettere å sovne når kroppstemperaturen er fallende.

Ellers gjelder rådene du kanskje har hørt tidligere; unngå kaffe og andre koffeinholdige drikker for sent på kvelden, ikke tren for seint, ikke sov for lenge i helgene, og skygg unna krangler med samboeren.

- Det er ikke lett å sovne hvis man har hatt en opprivende krangel like før, sier Pallesen, og legger til:

- Kunsten er å skape en rolig og dempet atmosfære før du legger deg om kvelden, og en tilsvarende oppvåkning om morgenen.

Ekstreme tilfeller

For ekstreme B-mennesker, eller personer som har forsinket søvnfasesyndrom, kan det være aktuelt å bli behandlet med en kombinasjon av lysterapi- og melatonin. Nivåene vi har av hormonene melatonin og serotonin i kroppen, påvirker ulike kroppsfunksjoner som bestemmer om vi kjenner oss trøtte eller opplagte.

- Da snakker vi om tilfeller som er så ekstreme at man ikke klarer å sovne før langt på natt, opplyser Pallesen.

En norsk studie utført av Harald Schrader, publisert i 1993, viste at 0,17 prosent av befolkningen da slet med forsinket søvnfasesyndrom, som i størst grad rammer tenåringer og unge voksne. Ifølge Pallesen er det imidlertid grunn til å tro at omfanget har økt siden den gang.

Les også: Er du morratrøtt? Finn ut hvorfor

- I takt med samfunnsutviklingen har det kommet så mange miljøfaktorer på banen de senere årene, som bidrar til å forsinke søvnrytmen, det være seg utstrakt bruk av tv, PC og ulike spill, forklarer han.

Pallesen forteller at mange kan slite med alvorlig søvnfasesyndrom uten å være klar over det.

- Jeg har blant annet møtt pasienter som har slitt med dette i flere tiår, uten å være klar over at de hadde en tilstand som trengte behandling.