Illustrasjonsfoto: Colorubox.com Foto: Foto: Colorubox.com
Illustrasjonsfoto: Colorubox.com Foto: Foto: Colorubox.comVis mer

Tjukk og trent bedre enn slank og slapp

Valkene er ikke nødvendigvis nådestøtet for helsa, viser en ny studie.

«Det er kanskje for mye fokus på vekt, mens fysisk form kommer i andre rekke.»


Dersom du i tillegg er fysisk aktiv, er du nemlig bedre rustet i forhold til slanke sofaslitere, ifølge nettstedet LiveScience.

Det er konklusjonen til amerikanske forskere etter at de har studert sammenhengen mellom dødelighet, vekt og fysisk form blant eldre.

- Det er kanskje for mye fokus på vekt, mens fysisk form kommer i andre rekke, sier Steven N. Blair ved University of South Carolina Arnold School of Public Health.

Les også: Vi sitter oss i hjel

En halvtime for helsa
Han forklarer at hjerte- og lungekapasiteten er en viktig faktor i forhold til dødelighet blant eldre menn og kvinner og oppfordre eldre til å være oppmerksomme på aktivitetsnivået sitt.

Illustrasjonsfoto: Colorubox.com Foto: Foto: Colorubox.com Vis mer


For å holde deg trent anbefaler Blair en halvtimes moderat trening minst fem dager i uka.

- Du trenger ikke engang gjennomføre de 30 minuttene på én gang. Tre ti-minutters gåturer daglig fem dager i uka vil få deg ut av utrent-kategorien og gjøre deg minst moderat trent, sier han til LiveScience.

Les også: Trim for eldre

Funnene presenteres i tidsskriftet Journal of the American Medical Association i dag.

Bedre for hjertet
Mer enn 2.600 menn og kvinner over 60 år deltok i studien som gikk over 12 år. Og resultatene viser at de veltrente personene, hadde 50 prosent lavere risiko for å dø enn utrente jevnaldrende, uavhengig av vekt.

En forklaring er at de veltrente sjeldnere hadde risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer, som høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes, ifølge Blair.

Les også: Hjerte- og karsykdommer dreper flest

Hjerteekspert Gregg C. Fonarow ved University of California sier en rekke studier har understreket betydningen av å være veltrent.

- Det å være veltrent nøytraliserer tilleggsrisikoen knyttet til overvekt, mens det å være utrent settes i sammenheng med flere dødsfall enn normalt, uavhengig av kroppsmasseindeks, sier han til LiveScience.

Sjekk din kroppsmasseindeks her