Trening kan redusere den negative helseeffekten av overvekt ganske betraktelig. Foto: Colourbox
Trening kan redusere den negative helseeffekten av overvekt ganske betraktelig. Foto: ColourboxVis mer

Tjukk og kjapp...

...eller tynn og slapp? Hva er best for helsa? Få svaret her.

Er du overvektig, trener og spiser sunn mat, har du 54 prosent økt risiko for å bli hjertesyk, sammenlignet med normalvektige personer.

Det viser en studie utført i 2008 av forskere ved Universitetet i Harvard i USA.

Høy BMI = økt risiko

Studien omfattet bortimot 39 000 kvinner med en gjennomsnittsalder på 54 år. De ble fulgt i 11 år.

Treningsmengde og -type ble registrert, sammen med kvinnenes høyde og vekt. 948 av disse kvinnene utviklet hjertesykdom.

En BMI mellom 25 og 29 regnes som overvekt. Er den over 30 lider man av fedme.

Her kan du regne ut din BMI

Sammenlignet med normalvektige, fysisk aktive kvinner, hadde overvektige kvinner med samme livsstil 54 prosent høyere risiko for å bli hjertesyke.

Kvinner som led av fedme hadde 87 prosent høyere risiko for å utvikle hjertesykdom.

Når det er sagt, viste studien at overvektige kvinner som ikke trente hadde 88 prosent økt risiko for hjertesykdom, og inaktive kvinner som led av fedme hadde hele 250 prosent økt risiko for å bli syke.

Trening er tingen

Trening kan med andre ord redusere den negative helseeffekten av overvekt ganske betraktelig.

Fysisk aktivitet er i det hele tatt svært viktig om man ønsker å leve lenge, både om du er tjukk og om du er tynn. Ifølge denne artikkelen bør du helst være akkurat passe tjukk.

En annen studie gjennomført ved universitetet i Sør-Carolina i 2007 omfattet 2600 personer over 60 år i ulik fysisk form og i ulike vektklasser. Også her var det åpenbart at det på en generell basis var gunstigere for helsa å være slank enn overvektig.

Personene fikk blant annet testet kondisjonen sin, og her viste det seg at 90 prosent av de normalvektige hadde normalt god kondisjon.

Det viste seg imidlertid også at hele 40-45 prosent av de ekstremt overvektige (BMI over 35) også hadde god kondisjon.

Hva vet du om trening? Test deg selv her!

Forskerne finregnet på resultatene og fant ut at dødsraten til disse personene i løpet av de neste ti årene bare ville være halvparten så høy som blant normalvektige personer med dårlig kondisjon.

- Trening har altså svært stor effekt på levealderen, uttaler forskningsleder Steven Blair til den britiske avisen The Guardian.