Tjener fett på feilfakturering

Amerikanske forbrukere opplever så mye feil i regningene at de har gitt det et eget navn. "Stealth inflation" - eller snikinflasjon - øker regningen uten at satsene økes.

New York Times mener det er to faser på veien som leder til snikinflasjon.

Fase 1 - vi gjør det vanskelig


Fase 1 er innføringen av svært kompliserte prissystemer og nye gebyrer - lyder kjent?

I følge det amerikanske magasinet Business week, vil gebyrer i år utgjøre 11 milliarder dollar for amerikanske kredittkortselskaper, 2 milliarder i banksystemet, 100 millioner dollar i den amerikanske hotellbransjen, og 20 prosent av alle telefonregninger.

Fase 2 - overfakturering


Journalisten David Pogue i The New York Times byttet mobilabonnement til selskapet Verizon i år. I følge avtalen skulle 800 minutter være inkludert i pakken han betalte et fastbeløp for. Fra første måned fikk han bare 700 minutter, og ble fakturert med minuttsatser for det overskytende. Dette skjedde hver måned i lengre tid, selv om han hver gang ringte opp selskapet og ba om å få rettet feilen. Hver gang endte samtalen med en hjertelig beklagelse fra selskapets side, og feilen ble umiddelbart rettet opp.

Etter å ha snakket med venner og bekjente som hadde opplevd tilsvarende hos andre selskaper, skrev han et innslag i NYTs nyhetsbrev med en hypotese om at overfakturering skyldes en bevisst strategi hos selskapene, og at de tar sjansen på at bare en liten prosent vil legge merke til det.

Etter innslaget fikk journalisten 1200 leserbrev, praktisk talt alle med historier om overfakturering ved feiltakelse.

Hvis du har liknende erfaringer med norske selskaper, vil vi gjerne høre om det. Bli med i diskusjonsgruppen nederst i denne artikkelen, fortell og si din mening.


"Mine erfaringer med mobilselskaper, flyselskaper og surfeselskaper har vært så overveldende dominert av "feil", at jeg kan ikke tro annet enn at det dreier seg om en subtil ny forretningsidé som skal dra nytte av at folk har det travelt", sier Jeremy Cohen, musikkstudent på 25 år i Cambridge, Massachusetts.

Ønsker ikke telefoner

Teorien om strategisk feilfakturering møter motstand hos selskapene. En ansatt ved et større teleselskap mener at ideen om at selskapene skulle ønske bevisst å lure kundene er helt utenkelig. "Der hvor jeg jobber, prøver vi å hindre at kundene ringer oss ", sier han, og legger til at det ikke gir mening at teleselskapene bevisst skulle legge opp til økt pågang på servicetelefonene.

Hva det enn skyldes, er det tydelig at amerikanere opplever mye feilfakturering.
I følge New York Times, har både Verizon, AT&T, SBC og flere store teleselskaper måttet punge ut med millionbeløp i det siste etter rettsaker anlagt av feilfakturerte forbrukere.

Her i DinSide får vi også stadig leserbrev fra folk om feil på regningene fra strøm- og mobilselskaper. Om forklaringen er at kompliserte tariffer i seg selv øker risikoen for feil, eller en bevisst strategi hos selskapene, vet vi ikke. Men kanskje du har en teori eller erfaringer med feil i regningen? Bli med i diskusjonsgruppen, eller send oss en e-post.

[Ugjyldig objekt (debatt)]