Tjen på terningkastene

Frustrerte fruer og frøkner betaler gladelig tusener for å henge med på trendkarusellen, så hvorfor ikke sørge for at du får din del av kaken?

Sekservin gir tomme hyller. Faksimile fra Magasinet på www.dagbladet.no. Vis mer


Må ha det

Når vinanmelderne i de store avisene finner frem terningen med den aller høyeste valøren, kan man risikere tommer hyller på polet, melder Newswire. Effekten av dette er ikke langvarig, men den merkes like fullt. Likeledes, når DinSide Data deler ut best i test, eller anbefaler produkter, melder forhandlere om markant økning i salg av anbefalte produkter i dagene etter publisering.

Det er ikke bare i Norge at anbefalte produkter forsvinner fra hyllene. Og mens det er verdt å vente på at noen produkter kommer tilbake i butikkhyllene (noen blir kanskje til og med bedre av å ligge litt) er andre null verdt om de kommer et par uker - eller (gisp!)måneder - senere.

Dette gjelder spesielt trendprodukter. Det kan være en såkalt It-veske, et par sko med den riktige fargen under sålen, en krem som skal gjøre deg vakker - eller et sminkeprodukt.

Sært fenomen

Halve Chelsea sto på ventelisten for denne. Faksimle fra laMer.com Vis mer


Det kan virke litt sært det hele. Da den svinedyre kremen Crème de la mer ble lansert på Harrod's i London, markedsført med en blanding av enorm popularitet i Hollywood - og at den inneholdt alger som kun ble plukket når månen sto i det 7ende huset (eller deromkring, hva vet vel vi?) - måtte en stå flere måneder i kø før en fikk betale en drøy tusenlapp for den lille krukken.

Det tok selvfølgelig ikke lang tid før de klarte å komme frem til en måte de kunne plukke disse algene på hele tiden og en kunne kjøpe kremen på et hvilket som helst parfymeri. Da synes de fleste at det var for dyrt. Men da Crème de la Mer-hysteriet pågikk som verst, var det et svartebørsmarked som ikke lignet noen ting. Det var mange frustrerte fruer som var villig til å betale mye for å få de edle dråpene i nærheten av sin hud.

Hele verdens svartebørs

Nyseparerte Simpson setter trender du kan tjene på. Om du orker å følge med... Foto: All Over Press Foto: All Over Press Vis mer


Selv om Giske har tatt til tale for kriminalisering av svartebørssalg av billetter til konserter, er det foreløpig fritt frem for å benytte seg av frustrerte fruers store trang til å være de første til å få hendene sine på det siste.

Eller, som det skulle vise seg i dette tilfelle, få det siste på hendene sine. I USA har motebladet Allure skrevet varmt om en Chanel-neglelakk i fargen Satin black. Det tok ikke lang tid før neglelakken var utsolgt. Og ikke noe særlig lang tid før neglelakken til 18 dollar gikk for rundt 50 dollar på eBay.

Det hjelper ikke at Urban Decay, Mac, Hard Candy - eller noen av de andre store neglelakkprodusentene selger svart neglelakk. Jessica Simpson har hatt Chanel på fingrene. Allure magazine anbefaler den. Det er den fashionistaene vil ha.

I Norge er den er ikke i nærheten av å være utsolgt. Husk; det tar litt lenger tid før motene kommer til det kalde nord. Og prislappen er cirka 180 kroner. En kan altså få tilbake det dobbelte, om man er tidlig ute. Frakten er det kjøper som må betale, du må bare huske å oppgi denne på forhånd.

Frustrerte fruer


Den danske trendforskeren Poul Erik Jacobsen, grunnlegger og eier av PEJ-gruppen, holder ofte foredrag

I inspiratorforedragene og seminarene DinSide har vært tilstede på, har det vært én faktor som har vært lik: Kvinner er flokkdyr. Kvinner shopper. Frustrerte kvinner shopper mer.

- Måtte kvinnen aldri blir lykkelig, sier Poul Erik Jacobsen, og malingprodusenter, kvinnebladjournalister, selgere og revisorer, ler henrykt hver gang, og klapper i hendene. - For da har dere mistet næringsgrunnlaget deres.

Hvilket tar oss over til et punkt du ikke bør overse, om du vurderer å teste eBay-attraktiviteten din:

Næringsgrunnlag

Det er nemlig ikke bare å tømme hele Estetiques lager for svart Chanel-neglelakk og selge det på eBay. Rent bortsett fra at it-produkter fort blir til ut-produkter, gjelder det å holde seg innenfor grensene av det som er lovlig.

Tjener du så mye på å distribuere utsolgterne til amerikanske trendnisser at det kan begynne å minne om lønn - eller næringsinntekt - kan du få problemer med skattemyndighetene.

Når blir det næringsvirksomhet?

- Det er vanskelig å sette en fast grense for dette, sier Lasse Aanestad, i Skatteetatens selskapsseksjon. - Virksomhetsbegrepet er ikke fast, og det vil alltid foreligge en vurdering av forholdene.

Ifølge Skatteetatens Lignings-ABC er vilkårene for at en inntektsgivende aktivitet skal anses som næringsvirksomhet at den:

  • innebærer aktivitet
  • tar sikte på å ha en viss varighet
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gi overskudd og
  • drives for skattyterens regning og risiko.
  • Vis mer


    Det stilles ikke krav til at eieren av virksomheten personlig deltar aktivt i driften for at den skal anses som næringsvirksomhet.

    - Er det bare snakk om småbeløp, og det ikke foregår over lang tid, skulle det vel være greit, sier Aanestad, og presiserer: Det vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle.

    Les også: DinSide Data flytter produkter

    Følg med!


    Pass nå på at du ikke går ut og kjøper hele lageret med svart Chanel-neglelakk nå. Denne trenden har allerede vart en stund, så det kan sikkert lønne seg å vente på neste, anbefalte produkt.

    Vil du få med deg de store trendene før alle andre, må du lese de største utenlandske bladene. Selv om det gjerne er papirutgavene som flytter fjell, er det fremdeles nett som gjelder. Det er kjapt - og også langt billigere for deg.

    Le gjerne av dumme damer som betaler skjorta for å følge trenden, men sørg for at du ler sist. Hele veien til banken.

    Nyttig på DinSide:
    1. Krasjkurs i nettsalg


    People.com