Tips for sinnatagger

Er livet ditt fylt av idioter som ikke gjør annet enn å gå deg på nervene? Husk at det er mulig å takle raseriet slik at det ikke går ut over andre mennesker.

De fleste av oss kan nok oppleve av og til at det bobler litt ekstra under topplokket. Og noen ganger kan raseriet bli så sterkt at vi rett og slett mister kontrollen over hva vi sier og gjør.

For noen kan raseriet være så sterkt at det ødelegger forholdet til andre mennesker. Men hva kan du gjøre for å kontrollere et dårlig temperament?

Tell til ti
Det mest grunnleggende rådet i aggresjonskontroll sies å komme fra en berømt amerikaner ved navn Thomas Jefferson. Han anbefalte å telle til ti når raseriet banket på døren. Og om man ble ekstra sint fikk man telle videre, til hundre om nødvendig. Og selv i dag finnes psykologer som synes Jefferson hadde et godt poeng.

- Det er fortsatt et godt råd å telle til ti. Dette gamle rådet kan redusere aggresjon fordi det tar i bruk to viktige elementer i kontroll av raseri - tid og distraksjon. Det forteller Dan Johnston som er professor i psykiatri og adferdsstudier ved Mercer University School of Medicine i USA.

- Energien i raseriet fører ofte til impulsive handlinger som kan forsterke den aggressive situasjonen. Hvis du får noen sekunder til å roe deg ned vil du nok også handle mer fornuftig. Når du teller vil du for noen sekunder få tankene over på noe annet enn det som gjør deg sint. Den aller beste telle-teknikken får du om du også trekker pusten mellom hvert tall, forklarer Johnston.

Ta et skritt tilbake
Om du ikke vil telle til ti kan du forsøke å bruke mer verbale evner til å redusere aggresjonen.

- For å være sikker på at du forstår situasjonen i en samtale, kan du omformulere hva den andre personen har sagt til deg. Det gjør at du ikke misforstår budskapet og at hodet ditt blir mer opptatt av å tenke enn av å reagere.

- Du kan også bruke teknikker for å komme deg ut av den aggressive situasjonen. Et godt råd når det begynner å koke i hodet er å foreslå å fortsette samtalen litt senere. Så får du tid til å samle følelsene og ta en liten spasertur for å kjøle ned blodet, sier Anna Beckmann ved Center for Threat Assessment på University of Cincinnati College of Medicine.

Og fem skritt fremover
Mark Gorkin er forfatter av boken ” Practice Safe Stress: Healing and Laughing in the Face of Stress, Burnout & Depression. Han tilbyr fem råd for hvordan du bør håndtere aggresjon og konfrontasjoner på en god måte:

1) Bruk ordet ”Jeg” i en setning. Si at ”Jeg er irritert” eller ”Jeg er bekymret” som start når du skal forklare at du er misfornøyd.

2) Vær spesifikk. Unngå vage beskyldninger og forklar helt spesifikt hva ved situasjonen som irriterer deg.

3) Beskriv hvorfor du er sint. Om du forklarer dine forventninger og hvorfor ting ikke er i orden kan andre også forstå deg bedre.

4) Vis forståelse for andres situasjon. Om du gir uttrykk for forståelse for andres problemer vil situasjonen ikke så lett utvikle seg til raseri.

5) Lytt og forstå. Aggresjonskontroll kan være en positiv spiral, når du har brukt riktige teknikker i for år edusere sinnet vil du også oppføre deg mer fornuftig og du får lettere for å la sinnet forsvinne.

Øvelse gjør mester
Disse rådene er jo flotte saker, men hvordan kan de hjelpe deg når det røde sløret faller ned foran øynene og du kjenner blodsmaken i munnen? Da gjelder det å ha øvd på forhånd. Det mener i alle fall Jason Kornrich som arbeider ved Nassau University Medical Center i New York.

- Du må øve deg på aggresjonskontroll før du blir sint. Forsøk på rollespill sammen med en kamerat eller noen i familien. Dette er også glimrende for å lære barn hvordan de skal kontrollere sinnet, sier Kornrich.

Det finnes også muligheter til å unngå slike situasjoner som får frem barrabassen. Blir du rasende i rushtrafikken? Ta bussen og les avisa på veien. Får kassakøen deg til fråde rundt munnen? Send kona på butikken og bli hjemme med en god bok. TV og internett kan være med på å forsterke stress, husk at det er lov å slå av apparatet og sette på en plate eller gå en tur.

Mozon 02.05.2004