<b>DYR BRUNOST:</b> Tine Millom er mye dyrere enn Tines Fløtemysost og Gudbrandsdalsost. Foto: Kristin Sørdal
DYR BRUNOST: Tine Millom er mye dyrere enn Tines Fløtemysost og Gudbrandsdalsost. Foto: Kristin SørdalVis mer

Tine Millom er mye dyrere

Den nye brunosten fra Tine er mye dyrere enn de gamle traverne. Hvorfor i all verden er det slik?

Tine Millom er en av årets nykommeresom akkurat har nådd ut i butikkene. Vi fikk tips fra en leser om at den nye osten er mye dyrere enn de andre brunostene fra Tine, og bestemte oss for å sjekke.

Og jammen var det riktig: Det er en mye høyere kilospris på Tine Millom enn på både Gudbrandsdalsost og Fløtemysost.

Her kan du selv se prisene hos noen av de største butikkjedene, og som du kan se, er Millom opptil 58 prosent dyrere.

Brunostpriser (Prisene på Fløtemysost og Gudbrandsdalsost er for kilospakkene. Millom kommer i 750-grams pakning, og prisen er er omregnet til kilospris med utgangspunkt i 750-frams-pakning. Ostene kommer også i mindre stykker.)
ButikkFløtemysostGudbrandsdalsostMillom Differanse kroner Differanse prosent
Rimi68,4068,4099,8731,4746
Coop Extra68,6068,6099,3330,7345
Spar69,9069,90110,5340,6358


Tusen nye varer i butikkene

– Differensieringshensyn

Det er ikke kun prisen som tydelig er annerledes ved Millom, men også størrelsen på forpakningen.

Mens Fløtemysost og Gudbrandsdalsost kommer i pakker på 1 kilo, kommer Tine Millom i forpakning på 750 gram - og altså ikke i kilospakke.

– Hvorfor kommer den i 750-gram størrelse, når både fløtemysosten og gudbransdalsosten kommer i kilospakker?

– Millom en sjelden nyhet i dette segmentet. Av ulike differensieringshensyn, har produktet fått en størrelse, et design og et navn som gjør at Millom tydelig framstår som nettopp det den er - en spennende nyhet, sier Herman Stadshaug til DinSide.

Stadshaug vil imidlertid ikke kommentere prisene på ostene. Han sier til DinSide at det er kjedene som fastsetter prisen, ikke leverandøren, og at de dermed ikke kan kommentere prisene.

Les DinSides ferskeste pristest av dagligvarer

«- Isolert sett er det ikke prisen på Tine Millom som er høy, men prisen på de to andre som er veldig lav.»


– Innkjøpsprisen er dyrere

Ifølge ICA Norge, detaljhandelsselskapet bak Rimi, er det imidlertid forskjell på innkjøpsprisene fra Tine, mellom de ulike brunostene.

– Innkjøpsprisen vi får fra Tine på Tine Millom er dyrere enn på Gudbrandsdalsost og Fløtemysost. Grunnen til dette er ifølge Tine at den er dyrere å produsere, sier Bjørnar Mickelson, kommunikasjonsrådgiver i ICA Norge, til DinSide.

Stadshaug i Tine bekrefter dette.

– Det stemmer at Millom er litt dyrere å produsere, sier Stadshaug i Tine til DinSide.

Bjørnar Mickelson i ICA Norge forklarer også noe av prisforskjellen mellom de ulike brunostene med prispress på de gamle kjenningene.

– I tillegg er det et enormt prispress på Gudbrandsdalsost 1 kilo og Fløtemysost 1 kilo, noe som gjør at de er veldig billige. Vi taper faktisk penger på de. Så isolert sett er det ikke prisen på Tine Millom som er høy, men prisen på de to andre som er veldig lav, sier Mickelson i ICA til DinSide.

Dette er også noe av forklaringen til Coop Norge.

– Vi jobber hele tiden for å være konkurransedyktige - produkt for produkt. Og det er det ikke til å legge skjul på at én kilo-pakningene av Gudbrandsdalsost og Fløtemysost i dagens marked er svært lavt priset. Vi taper kort og godt mye penger på disse brunost-variantene, sier Kristin Paus, pressesjef i Coop Norge til DinSide.

Nytt produkt de vil følge tett

Trine Øyslebø, markedssjef for tørrvarer i Kjøpmannshuset Norge AS (representerer Spar), forklarer den høyere prisen på Tine Millom slik:

– Tine Milliom er et nytt produkt i kategorien ost, lansert i februar 2012. Produktet er prissatt etter gjeldene prinsipp i kategorien. Det er en nytt produkt så vi har ingen historikk på dette, men vi vil følge produktet tett i ukene fremover, sier Øyslebø i Kjøpmannshuset Norge til DinSide.

– Kan du presisere hva du mener med «gjeldende prinsipp i kategorien»?

– Av prinsipielle årsaker har jeg ikke mulighet å kommentere interne prisstrategier, svarer Øyslebø.