OMEGA 3: Fet fisk, som laks, sild og makrell, inneholder mye hjertegode omega 3-fettsyrer. Hvordan fisken tilberedes påvirker effekten av disse, ifølge ny studie.  Foto: colourbox.com
OMEGA 3: Fet fisk, som laks, sild og makrell, inneholder mye hjertegode omega 3-fettsyrer. Hvordan fisken tilberedes påvirker effekten av disse, ifølge ny studie. Foto: colourbox.comVis mer

Tilbereder du laksen riktig?

Slik lager du fisk på sunnest mulig måte.

Hvordan lager du fisk? Steker du den, koker du den eller ovnsbaker du den?

Tilberedningsmetoden du velger kan nemlig påvirke effekten av omega 3, antyder en studie ved University of Hawaii, skriver American Heart Association i en pressemelding.

Les også:
Ikke ta omega 3 sammen med sukker
Omega 3 - mulig uten fisk?
Slik får du i deg rett fett

Den beste metoden

Resultatene viser at ovnsbakt eller kokt fisk er bedre enn stekt, saltet eller tørket – med tanke på de sunne omega 3-fettsyrene.


Og ønsker du å gjøre fiskemåltidet enda mer hjertegodt, kan du legge til tofu eller soyasaus med lavt saltinnhold, råder forskerne.

Les også: - Soya er homo-mat

- Stekt fisk beskytter ikke

- Det ser ut til at koking eller baking av fisk sammen med soyasaus og tofu er gunstig, mens det å spise stekt, saltet eller tørket fisk ikke er det, sier forsker Lixin Meng.

- Faktisk kan disse tilberedningsmetodene øke hjerterisikoen. Vi har ikke direkte sammenlignet kokt eller bakt fisk med stekt fisk, men man kan si at stekt fisk ikke peker mot en beskyttende retning, forklarer Meng i pressemeldingen.

Les også: Det sunneste å spise for hjertet

Lavere hjerterisiko

Deltakerne som fikk i seg mest omega 3 inntok rundt 3,3 gram daglig. De som fikk i seg minst, 0,8 gram om dagen.

Omega 3-inntaket var forbundet med en redusert dødsrisiko som følge av hjertesykdom hos menn. Mannlige deltakere som fikk i seg rundt 3,3 gram daglig hadde en 23 prosent lavere risiko enn de som kun fikk i seg 0,8 gram.

- Jo høyere inntaket var av omega 3, desto lavere var risikoen for å dø av hjertesykdom blant menn, oppsummerer Meng.

Stem her!

Hvordan liker du fisk best tilberedt? (Avsluttet)
Ovnsbakt(57%) 348
Stekt(25%) 151
Kokt(10%) 58
Annet(5%) 28
Saltet(2%) 15
Tørket(1%) 9
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Les også: Kun menn og eldre bør spise Svolværpostei

Kvinner bør huske soya

Omega 3 hadde også en hjertebeskyttende effekt hos kvinner, men resultatene var ikke «konsekvent signifikante». Derimot så forskerne at saltet eller tørket fisk utgjorde en risikofaktor for kvinner.

Det ble også klart at det å spise soyasaus med lavt saltinnhold i tillegg, reduserte faren for død som følge av hjertesykdom blant de kvinnelige deltakerne. Tofu hadde også en beskyttende virkning.

- Jeg tror at for kvinner, vil det å spise omega 3 fra soyasaus og tofu – som også inneholder andre aktive ingredienser, som fytoøstrogener – gi en forsterket effekt, sier Meng. Hun understreker at flere studier må til for å bekrefte hypotesen.

Les også: Soya eller østrogen i overgangsalderen?

RÅTT OG HJERTEGODT: Det aller beste er å spise rå fisk, ifølge omega 3-ekspert Bjarne Østerud. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


Omega 3-ekspertens råd

Bjarne Østerud, omega 3-ekspert og professor i biokjemi ved Universitetet i Tromsø, har tidligere gitt sitt beste matlagingsråd til DinSide Helse:

- Vi anbefaler, og slik tilbereder jeg alltid fisken selv også, å lage en grønnsakseng først og la denne stå i ovnen i 40-45 minutter. Legg deretter fersk fisk på toppen. Da vil alle de gode stoffene som lekker fra fisken havne i grønnsakene.

Men det aller, aller beste vil nok være å gå for sushi, ifølge eksperten.

- I Japan spiser de mest rå fisk, noe som kan forklare hvorfor fisk har slik en helsegunstig effekt på den japanske befolkningen, forklarer Østerud.