Til sjøs uten promille

Båtførere med og uten pilsflasker har for lengst inntatt skjærgården. Men farlig fyllekjøring er ikke lenger et stort problem for politibåtene.

Norske amatørskippere har tatt til fornuften og kuttet ned på båtfylla. Det er beskjeden fra politiet som mener at de fleste båtførere oppfører seg eksemplarisk på sjøen.

- Vi har ikke hatt noen alvorlige ulykker med fritidsbåter på flere år. Det skyldes både at politiet er synlige og til stede på sjøen, og at holdningene til båtfolket stort sett er veldig bra, sier politiførstebetjent Bjørn Olaf Andersen ved Havnepolitiet i Oslo.

Sammen med nabodistriktene har politiet fem tilgjengelige båter i indre Oslofjord. Politibåtene kontrollerer mest vanlige forhold som lanterner og redningsvester, men holder også øynene åpne for promille eller uvettig kjøring.

Promillegrensen på 0,8 har gitt politiet klarere regler for å pågripe farlige båtførere. Og undersøkelser de siste årene viser at folk flest har stor respekt for promillebegrensningen til sjøs.

- I fjor siktet vi 11 båtførere for promillekjøring i Oslo-området. Så langt i år har vi fire saker, og vi forventer ingen stor økning i fellesferien. Midt i ferien trekker mange av båtene ut av fjorden, slik at det faktisk blir mindre jobb for oss i de vanligste ferieukene, forteller Andersen til Mozon.

Husk nødnummeret 113!

Farlig kombinasjon
- Vi venter på rushet nå. Og i fellesferien skiller vi ikke lenger mellom helg og ukedag eller natt og dag. Da er det oppgaver døgnet rundt, sier politiførstebetjent Bjørn Einar Boge ved Vestfold Politidistrikt.

Politimennene som blir satt til båttjeneste i Tønsbergs skjærgård har fått en av de mest populære jobbene på politikammeret om sommeren. Og Boge gruer seg ikke til å gå løs på fartsmonstre og fyllekjøring når båtsesongen eksploderer i fellesferien.

- Det er klart at vi har flere utfordringer som høy fart, manglende lanterner og manglende flytevester. Når det kombineres med høy promille, har du en kombinasjon som er farlig. Mange tilfeller av fyllekjøring oppdages jo også fordi vi kontrollerer andre forhold ved båten eller føreren.

- Men heldigvis er det slik at de aller fleste har et bevisst forhold til båtpromille. Det virker som om holdningene er blitt bedre og stort sett oppfører båtførerne seg veldig bra, forteller Boge.

Husk at kjøring dagen derpå også kan være farlig!

Ved Alkokutt sier man imidlertid at det gjenstår mye arbeid.

Fortsatt mye å gjøre
- Dette er tredje året vi kjører kampanje med oppfordringer om å få folk til å innrette seg klokere med alkohol ved sjøen og vann. Det ser vi at folk er villig til å gjøre, men det er fremdeles mer som må gjøres. For mange dør i løpet av sommeren på grunn av uaktsom omgang med alkohol, sier daglig leder Trine Stensen Lunde, ved Alkokutt.

Hun legger til at de ønsker selvfølgelig at folk skal kose seg, men man må huske på at ikke alle våte elementer passer sammen.

- Å være klar for sjøen er å være klar i hode, sier hun.

Årets kampanje ”Klar for sjøen” peker på flere risikomomenter publikum må være oppmerksom på.

Er man uheldig og faller i vannet med promille i kroppen, opplever en virkelig den store forskjellen på å være edru eller ikke. Noe av det første som kobles ut av alkohol er varmeregulering. Kroppens evne til å holde på varmen reduseres raskt med promille og da synker kroppstemperaturen mye raskere enn om en er edru. Med redusert kroppstemperatur svekkes bevisstheten, sier Stensen Lunde

Har en riktig uflaks kan overlevelsestiden halveres med promille, legger hun til.

Husk solvett til sjøs også!

 

Mozon.no, 19.07.06