Vis mer

Til kamp mot dårlig prismerking

Når butikkene ikke gjør jobben sin, bør du gi klar beskjed.

Gjennom flere prisundersøkelser har DinSide dokumentert at prisene som er oppført på hyllekanten i dagligvarebutikkene, ikke alltid stemmer overens med summen du faktisk betaler i kassen.

Til og med bransjen selv er klar over problematikken: En representant fra en av landets største butikkjeder har hevdet overfor DinSide at enkelte butikkfilialer har latt være å oppdatere prisene på over ett år.

Heller ikke DinSides lesere er imponerte: En liten undersøkelse DinSide har gjennomført viser at ni av ti ikke er fornøyde med prismerkingen i butikkene.

Oppdager du at butikken ikke har gjort jobben sin, bør du klage. For selv om det som oftest dreier seg om småpenger for forbrukerne, kan butikkene ende opp med å håve inn betydelige summer fordi de ikke følger loven. Og markedsføringsloven er klar: Alle produkter i butikken skal merkes med pris, og prisen skal selvfølgelig være den samme på hyllekant som i kassen.

Ofte har undertegnede gått tilbake med kvitteringen i butikk og påpekt at prisen jeg har betalt er for høy. Enkelte ganger forbauser jeg meg over hvor mye kverulering som må til for å få tilbake de få kronene butikken skylder meg.

Kim Jansson er journalist i DinSide.
twitter.com/kimjan
Foto: Per Ervland Vis mer


Her er et eksempel: Jeg kjøpte mango på en Kiwi-filial i Oslo sentrum; prisen på merkelappen var drøyt 13 kroner, men jeg betalte 33 kroner. Da jeg påpekte feilprisingen, ble jeg møtt med en påstand om at jeg ikke hadde sett på korrekt prislapp. Jeg måtte bevise at jeg hadde rett, og etter lang tid og en runddans rundt fruktdisken fikk jeg til slutt tilbud om å levere varen tilbake, og få mine 33 kroner tilbake. Egentlig burde jeg vel fått 66 kroner igjen, siden Kiwi skryter av å tilby dobbel pris tilbake på frukt og grønt om du ikke er fornøyd. Dårlig kundebehandling, rett og slett.

Heldigvis finnes det eksempler på det motsatte: Jeg kjøper en kjekspakke på tilbud til 30 kroner i en Meny-butikk, også sentralt i Oslo. I kassen betaler jeg ordinær pris på 50 kroner, altså 67 prosent mer enn hyllekantprisen. Da jeg påpeker dette, får jeg beholde kjekspakken, samtidig som jeg får tilbake alle mine 50 kroner. Helt uten at jeg trenger å bevise noe som helst.

Det skulle med andre ord svært lite til for å gjøre en misfornøyd kunde fornøyd igjen. Butikken hadde feilpriset grovt, men rettet det opp på en eksemplarisk måte. Ikke rart det er blitt flere turer tilbake på Meny-butikken enn Kiwi-butikken i ettertid.

Det skulle bare mangle at butikkene gjør sitt ytterste for å blidgjøre kunden igjen. Det er tross alt butikken som har dummet seg ut - og ikke nok med det - de har brutt loven. Egentlig burde butikkansatte være glade for at kudene har vært våkne nok til å oppdage at prisen på hyllekanten ikke stemmer overens med prisen i kassen. Kundene gjør jo jobben butikksjefene ikke har maktet å gjøre.


En av de hyppigst brukte unnskydningene vi hører fra kjedene, er at det enorme varesortementet gjør det vanskelig å oppdatere prisene til enhver tid i samtlige filialer. Mange butikker har tusenvis av varer, og ifølge bransjen kan prisen på enkelte varer endre seg flere ganger i løpet av en uke. Prisene på frukt og grønt er spesielt utsatt for slike prisendringer.

Men denne unnskyldingen er syltynn. Om ikke butikkene klarer å oppdatere prisene på tilfredstillene måte i henhold til markedsføringsloven, kjedene ta ansvar. For eksempel ved å investere i et digitalt merkelappsystem, som er synkronisert med kassaprisen.

Et slikt system har eksistert i mange tiår, og finnes i flere butikker rundt om i landet. Minuset med digitale hyllelapper et at systemet kan komme til å bety betydelige investeringskostnader for kjedene, men det vil på sikt medføre at butikkansatte slipper å fly rundt og sette opp hyllelapper på hvert eneste produkt flere ganger i måneden.

Uansett hvordan butikkene velger å løse problematikken, er én ting sikkert: Prismerkingen skal til enhver tid være korrekt, noe som butikkene ikke makter å gjennomføre fullt og helt. Enn så lenge er det opp til kundene å følge nøye med på prisene på kvitteringene, og være bevisste når de handler.

Og når feil forekommer, bør kundene premieres for å oppdage dem. Som kunde skal du ikke føle deg flau over at du klager på at suppeposen koster tre kroner mer enn annonsert. Det er butikksjefene selv som bør rødme fordi de nettopp er blitt fersket i å ikke gjøre jobben sin.