Ifølge ekspertene kan du gjennom enkle tiltak gi hukommelsen en kjapp boost. Foto: Colourbox.com
Ifølge ekspertene kan du gjennom enkle tiltak gi hukommelsen en kjapp boost. Foto: Colourbox.comVis mer

Til alle 30-, 40 og 50-åringer

Problemer med å huske ting? Slik bedrer du hukommelsen!

Hvor la du nøklene igjen? For ikke å snakke om mobiltelefonen…? Hukommelsessvikt kan blant annet oppstå når du har for mange ting å huske på samtidig, eller når ”hjernetåka” inntreffer et øyeblikk. Uansett hva årsaken er, trenger du ikke la det skje igjen!

Hvor godt husker du? Ta testen her!

For ifølge ekspertene kan du gjennom enkle tiltak gi hukommelsen din en real boost, og du vil straks huske hvor nøklene dine befinner seg. Du kan begynne med de ulike tiltakene nå - uansett alder, oppfordrer ekspertene.

Det er snakk om enkle livsstilsforandringer som vil skjerpe hukommelsen når alderen øker.

Skaff deg klisterhjerne
Derfor glemmer du aldri å sykle

Glemmer du?

Opplever du at hukommelsen svikter noen ganger? (Avsluttet)
Ja, nesten hver dag - uff!(46%) 398
Noen ganger, men jeg bekymrer meg ikke.(45%) 383
Nei, hjernen min er duggfrisk!(9%) 75
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


30-årene

Det høres kanskje rart ut, men dette er rådet til ekspertene: Ta tanntråd daglig! Du elsker godterier og søtsaker, men hater å ta tanntråd. Hva har det nå med saken å gjøre? Jo, begge deler kan bidra til plakk på tennene, som er dårlig for hjernen din.

- Plakk mellom tennene kan forårsake en immunreaksjon som angriper pulsårene. Da vil ikke hjernecellene få viktige næringsstoffer, sier lege Michael Roizen til CNN, som også har skrevet en bok om hvordan man holder seg sunnere og yngre.

Hvis du glemmer å ta tanntråd hver dag (!), kan du legge den ved siden av ting du allerede har for vane å bruke daglig, som tannbørsten eller sminke, råder han.

Et annet tips er ”multitasking” på treningen. Trening holder kroppen i god form og er viktig - særlig når vi blir eldre. Men det er like viktig å utfordre hjernen litt også. Så hva med å slå to fluer i ett smekk? Løs et kryssord mens du sitter på et sykkelapparat, eller bruk iPod når du løper og lær et nytt språk. Å sette kroppen og hjernen i arbeid samtidig vil revitalisere hjernecellene, sier ekspertene.

Gjør hjernen til en supermaskin

Hvis du ikke orker tanken på å løse kryssord når du er på trening, kan du også vente med å gjøre det til etter du er ferdig, når hjernen din er opplagt og har fått mer energi.

Fisk og fisking. Det er aldri noen ulempe for kropp og hode å komme seg ut i naturen og i frisk luft. Men hvis fiskestang og fisking ikke er din stil, kan du ta turen til matbutikken. DHA, en type omega 3-fettsyre som finnes i fet fisk som laks, sild og makrell er svært viktig for hjernen og hukommelsen. Ifølge Roizen er DHA anti-inflammatorisk og kan styrke hukommelsen.

- Resultatet er mindre aldersrelatert hukommelsessvikt, mindre Alzheimer sykdom, mindre depresjoner og en kvikkere hjerne, sier han.

Nytt Alzheimers gjennombrudd

40-årene

Her er det også enkle tiltak som må til, som å stjele noen av lekene til barna dine. Det finnes mange nyere versjoner av den kjente Rubiks kube, som du likte da du selv var barn. Disse lekene er bra for personer i alle aldere fordi de skjerper evnen til å løse problemer. Det mener nevropsykolog Karen Spangenberg Postal, ifølge CNN.

Hvis du synes kuben er irriterende, er det nok av andre leker som vil utfordre hukommelsen din og evnen til å tenke strategisk.

Just do it. Det er viktig å opprettholde treningen i 40-årene også. Å få opp pulsen bare tre ganger i uken i tjue minutter gir hjernen din oksygen nok til at den kan produsere nye hjerneceller. Du trenger ikke bli svett og klam – du kan fint spasere, men:

- Kondisjonstrening to til tre ganger er mer effektivt enn alle andre kjente former for hjernetrim, sier førsteamanuensis Sam Wang, som har skrevet en bok om hukommelse.

Du må bli andpusten

Hvis du ikke har tid og anledning til å trene i ukedagene, er det greit, ifølge eksperten. Nyere forskning viser at det er 30 prosent mer sannsynlig at den kognitive funksjonen opprettholdes ved økt alder, ved å gjøre moderat til hard trening bare en gang i uken. Dette kan være en løpetur i helgene.

Bridgeklubb. Synes du bokklubber er kjedelig, og blir du utslitt av middagsfester? Hva med et slag bridge? Her vil kombinasjonen av strategi og hukommelse utfordre hjernen til å lære noe nytt, og hjernecellene får seg en real treningsøkt.

Det er heller ingen ulempe å være litt sosial. Når du spiller kort med andre blir spillet mer uforutsigbarhet - noe som gir hjernen et boost. Dette kan ikke oppnås på samme måte når du spiller alene. Bridge har definitivt fått sitt comeback, ifølge ekspertene, og hvis du ikke har noen å spille med, finnes det mange muligheter på internett.

Eller bli smart med guitar

50-årene og oppover

Glem bestikket og bruk spisepinner!

- Studier viser at hjernen stimuleres når konsentrerte områder i nervecellene til fingertuppene engasjeres, ifølge Maoshing Ni, som også har skrevet en bok om hukommelse.

Alle aktiviteter som engasjerer fingertuppene øke sirkulasjonen i hjernen, og gi den et kick. Det kan være strikking, å spise med pinner eller bare å rulle en penn mellom fingrene.

Men pass på: Leddgikt av spisepinner

Elektroniske spill. Nei, du er ikke for gammel til å spille Wii eller tilsvarende spill med håndholdte spillkonsoller. Hjernen stimuleres alltid når den må bryne seg på noe nytt, men også når ulike deler av hjernen settes i sving, som du kanskje ikke har for vane å utfordre. Hvis dataspill er for vanskelig for deg, kan du se på spørrespill på TV.

TV-spill som gjør trening til en fornøyelse

Vær forsiktig med medisiner. Ikke ta en pille hver gang kroppen verker eller du ikke får sove. Noen studier tyder på at enkelte reseptfrie sovemidler kan svekke hukommelsen og gjøre deg forvirret. Men det er ukjent hvor store doser som må til. Andre piller kan blokkere kommunikasjonen mellom nerveceller. Snakk med legen din om alternative remedier som avslapningsteknikker og terapi.