Tid for oljeskift

Fett er ikke bare farlig. Noen fettsyrer er helt nødvendige for kroppen vår og kan beskytte oss mot mange forskjellige sykdommer. Lege Dag Schiøth forteller deg alt du trenger å vite om det sunne fettet:

De siste ti-årene er vi blitt innpodet med en gjennomgående negativ holdning til alt som har med fett å gjøre. Utgangspunktet er at vi bør unngå for mye kolesterol og mettet fett i maten fordi dette kan forårsake sykdom.

Men så ble det regnet med at det å skille mellom forskjellige typer fett ville bli litt for vanskelig for folk flest, så vi fikk ganske enkelt beskjed om å kutte ned på fett og spise mer karbohydrater istedet. Det vil si mer av kornprodukter, fettreduserte ku-melksprodukter, frukt og grønnsaker.

På denne måten har vi fått fjernet mange viktige fettsyrer fra kosten vår, og mange mennesker har et betydelig underskudd på essensielle fettsyrer som vi ikke kan produsere i kroppen vår , men som vi må få inn via kosten.

Essensielle fettsyrer
De essensielle fettsyrene er blant annet omega 3 fettsyrer (DHA og EPA som finnes i fiskeolje) og omega 6 fettsyrer(GLA som finnes i agurkurtolje og nattlysolje)

Det er viktig å få i seg nok essensielle fettsyrer, ikke bare for å holde seg frisk, men også for å kontrollere betennelsestilstander, som vi nå vet er en av hovedfaktorene i så ulike sykdommer som leddgikt, diabetes , hjertearteriesykdommer og Alzheimer. De essensielle omega 3 fettsyrene har også stor betydning for hjernens funksjon og har positiv effekt mot forskjellige psykiske lidelser som depresjoner, bi-polarer lidelser, autisme og ADHD.

Fisk og tran
Men hvordan skal vi få i oss mer bra omega 3 fettsyrer? Forurensning av fisk med PCB, dioksiner og tungmetaller (blant annet kvikksølv), gjør at vi ikke bør spise uhemmet med fet fisk og være kritisk til all tranprodukter som produseres. I en nylig publisert artikkel anbefales det å ikke spise oppdrettslaks mer enn 4 ganger pr måned. Mens villørret/laks kan du spise 2 ganger om dagen i en hel måned før du begynner å nærme deg WHO sine grenser for giftstoffer.

Linfrø og valnøtter inneholder mye omega 3 fettsyrer (ALA), men ikke direkte de vi trenger i organismen vår. De er nødt til å omdannes videre i kroppen til DHA og EPA. Selv om forskningsresultatene er sprikende på dette området, ser det ut til at enkelte individer ikke klarer å omdanne nok ALA til de omega 3 fettsyrene vi har behov for. Derfor er det like greit å sikre seg ved å få i seg EPA og DHA fra fiskeolje.

For daglig inntak anbefales det en standard dose på 650mg EPA og DHA. Den amerikanske hjerteforeningen anbefaler 2-4 gram DHA og EPA hvis det er målt for høye fettstoffer i blodet, men behandling med høye doser omega 3 bør foregå i samråd med lege med kompetanse på området.

 

Mozon.no, 19.10.2005