Ti tips mot farlig fett

Skjult transfett i maten kan gjøre deg fet og syk. Her er ti tips for et sunnere kosthold:

Den amerikanske hjerteforeningen har nå kommet med nye anbefalinger for hvor mye transfett du kan spise om dagen.

Konklusjonen til The American Heart Association er basert på uttalelsene til et ekspertpanel som har forsket på dette i årene 2000 til 2006.

Dersom du inntar man mindre enn 1 prosent transfett av de totale kaloriene som du spiser i løpet av et døgn, vil dette forebygger hjerte- og karsykdommer. Sammen med aktivitet og røykeforbud vil helsegevinsten øke betraktelig og fettkiloene forsvinne.

Foreningen anbefaler at istedenfor å telle kalorier som man gjorde tidligere, bør folk forsøke å tenke enklere. Vi bør koke maten i sunnere oljer og balansere det vi spiser med det vi forbrenner.

Livsfarlig fett
Transfett eller transfettsyrer slik som hydrogenerte oljer finnes i kjeks, brød, kaker, pommes frites og annen stekt mat. De bidrar til hjertesykdom ved å heve LDL, som er det dårlige kolesterolet.

Spiser du ute, kan du nesten ikke unngå å få i deg transfett. Riktignok anbefales ikke total fettreduksjon, for noe fett må vi ha, men hva som spises av fett er viktigere enn noe annet.

Les mer her: Søplemat gjør deg tett i pappen

10 tips
Panelet i den amerikanske hjerteforeningen kom fram til følgende anbefalinger for å løse problemene med sammenhengen av for høy fettvekt og hjerte- og karsykdommer:

1) Begrense det mettede fettet med mindre enn 7 prosent av det totale antall kalorier du spiser. Daglig spiser en gjennomsnittsperson mer enn 11 prosent mettet fett i maten. Dette fettet finner vi i kjøtt, melkeprodukter, i kokosolje og palmeolje.

2) Sørg for minst 30 minutters ekstra aktivitet per dag.

3) Spis frukt og grønnsaker, ikke fruktjuicer, som har en dyp farge, slik som spinat, gulrøtter, ferskener og bær.

4) Velg hele kornprodukter og mat som er rik på fiber.

5) Spis fisk, spesielt oljet fisk som laks og ørret i det minste to ganger i uka. Barn og gravide bør unngå fisk som inneholder kvikksølv.

6) Velg magert kjøtt og forsøk grønnsaksalternativer.

7) Drikk fettfri eller 1 % melk eller andre fettfrie melkeprodukter.

8) Kutt ut kaloriene i drikke.

9) Spis lite eller ikke noe salt.

10) Drikk moderate mengder alkohol. Ikke mer enn to glass rødvin per dag.