Vis mer

Ti myter om helse

Hudkrem fjerner ikke rynker, du kan lese i mørket uten å skade øynene, og hevnen er slett ikke søt.

Du har hørt dem mange ganger før. Men en løgn er fortsatt en løgn, selv om den sies mange ganger.

Her er ti vanlige helse-myter og grunnen til at de bare er sludder:

Myte 1: Hvis du spiser sent blir du fet
Mange jobber nattskift, noe som betyr senere middag. Myten sier at hvis du spiser sent vil du legge på deg mer fordi vi ikke kan forbrenne kaloriene i søvne.

Feil! Å spise sent gjør deg ikke fetere dersom du ikke spiser mer enn kaloriforbruket den dagen. Men pass på hva du spiser. Mange føler at de fortjener noe spesielt når det nærmer seg dagens slutt, og spiser is og chips.

Myte 2: Muskler blir til fett når du ikke trener
Hva skjer med muskelbuntene når de ikke trener? Blir musklene til fett? Slapp av, det skjer ikke. Muskler er muskler, fett er fett. Det ene kan ikke bli til det andre. Muskler er både tettere og mer kompakt enn fett.

Når du slutter å trene blir imidlertid musklene mindre funksjonelle. Dersom du hadde håpet på det motsatte må vi nok skuffe deg. Fett kan heller ikke bli til muskler.

Myte 3: Å lese i svakt lys skader øynene
De fleste barn har opplevd foreldre som slår på lyset dersom det er litt mørkt når de leser. "Det kan skade øynene," sier de bekymret. Neste gang det skjer kan du svare: "nei". Det er nemlig ikke sant, og kan sammenlignes med at ørene skulle tatt skade av hvisking.

Hva med alle gangene du har fått høre at du ikke må sitte så nærme TVen eller dataskjermen? Igjen: feil. Du kan oppleve noe tretthet, men øynene tar ikke skade av det.

Øyet ditt bør lese dette

Myte 4: Diett og trening er alt du trenger for å miste vekt
Tror du at kaloritelling og trening er det eneste du trenger å tenke på mens du slanker deg? Da tar du feil. Søvn er like viktig.

En av grunnene er at når man ikke sover nok kommer appetitten ut av kontroll. Bare en time mindre søvn enn nødvendig kan skape en hormonell ubalanse. Når man sover for lite får man lavere nivå av hormonet leptin og mer av hormonet ghrelin. Leptin forteller deg når du er mett, mens ghrelin forteller når du er sulten.

Myte 5: Naturlige ingredienser gjør sjampoen bedre
Det er mange som tror at botaniske og naturlige ingredienser er bedre for håret enn kjemikalier. Det stemmer ikke. De naturlige produktene som blir puttet i sjampoen er ikke det som vasker håret ditt. Kjemikalier som leureth sulfates er det som faktisk gjør håret rent.

Myte 6: Kostholdet gir deg kviser
Det er vanlig å tro at kviser oppstår dersom du spiser for mye usunt. Du trenger imidlertid ikke kutte ut potetgull, brus og junkfood for å unngå kvisene. Kostholdet har rett og slett ingen ting å si. Usunn mat er likevel ikke bare bra for resten av kroppen.

Hygiene har for øvrig heller ingen innvirkning på kviseproblemer. En undersøkelse viser at de som er plaget av kviser faktisk vasker seg oftere enn folk uten.

- Karbohydrater kan gi kvisekrise

Myte 7: Barbering er bedre enn voks
Ett alternativ er smertefritt og har blitt gjort i tusener av år. Det andre alternativet er svært vondt og ble startet av de gamle egypterne. Hvilken metode fungerer best?

Når du vokser bena drar du håret fra underflaten av huden. Derfor kan det ta tre til fire uker før hårene gror ut igjen. Håret som kommer ut blir dessuten finere og antall hår blir færre enn ved barbering. Når du barberer deg gror dessuten håret ut igjen etter et par dager og det blir grovere. Du kutter bare av kanten av håret, så det kan føles skarpt når det gror ut. Så bit i deg smerten, for snart er det bikinisesong!

Bort med busken?

Myte 8: Hudkrem forhindrer rynker
Folk bruker millioner av kroner årlig på kremer for å forhindre de fryktede rynkene. Men virker det?

I følge eksperter kan kremene behandle fine linjer og rynker i huden og forbedre utseendet til huden. De kan imidlertid ikke forhindre mot rynker. Hadde det vært så enkelt, så ville vel alle sett ut som de var 20?

Rynkenes crème de la crème

Myte 9: Sjokolade er ikke bra for deg
Å si noe slikt til en kvinne er som å banne i kirka, og en stor andel av den kvinnelige befolkningen ville ikke kuttet ut sjokoladen uansett. Nå viser nye studier at sjokolade på ulike måter faktisk kan være bra for deg!

Kakaobønnen er full av et stoff som kalles flavonoler. Disse har flere helsefordeler: de kan være bra for hjertet, blodkarene slapper av og flavonolene kan redusere blodtrykket og blodklumper. Også betennelser som er farlige for hjertet blir redusert.

Du bør imidlertid ikke stappe i deg sjokolade med en gang: det er mye sukker og fett i den mørke fristelsen, og det er dermed ikke bare sunt. Litt mørk sjokolade hver dag er nok.

Hater å elske sjokolade

Myte 10: Hevnen er søt
Man elsker å se det på film: når helten endelig tar hevnen over den onde skurken som har gjort så mye galt. Tilfredsstillelsen av å se skurken få lide gir deg en god følelse i magen. Men i følge eksperter er tilgivelse enda søtere enn hevn.

Fiendtlighet har mange negative effekter: man får oftere hjertelidelser og stress-skader. I tillegg øker det blodtrykket. Følelsen av tilgivelse er imidlertid bra for helsen. Det gjør deg mindre deprimert, mindre sint og mindre stresset. Mens hevn føles godt et øyeblikk, gjør tilgivelse hele livet ditt bedre.

Kilde: ABC News 

Publisert 26.02.2005
Sist redigert: 28.11.2007