Video: Per ErvlandVis mer Vis mer

Kolonial.no tester ut selvkjørende hjemlevering

Tester ut førerløst kjøretøy for matlevering på døra

Kolonial.no ser på muligheten for å bruke førerløse kjøretøy for matlevering på døra. Men først må det bli lov. Og så må den funke i snøvær ...

Da Dinside tidligere i år testet Kolonial.no mot Marked.no, utropte vi Kolonial.no til vinneren: De var bedre på levering i et langt større område, flere hentepunkter, raskere levering og har ingen krav til minstekjøp - som konkurrenten hadde.

SLIK LEVERES VARENE I DAG: I dag kan du få varene levert på døra slik, eller du kan bestille varene til et hentepunkt og plukke dem opp der. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

I dag kan du få varene hjemkjørt mot et leveringstillegg eller du kan plukke dem opp selv på utleveringspunkter, hvor noen av disse er ubetjente.

Nå ser nettmatbutikken på muligheten for hjemlevering med førerløse kjøretøy, også kalt selvkjørende kjøretøy.

- Vi ønsker å levere dagligvarer enklere og billigere enn det vi gjør i dag - og dette er en videreutvikling av selvbetjente hentepunkter som vi har i dag, uttaler administrerende direktør i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, under en pressevisning av den «førerløse budbilen».

FRAMTIDA? Slik ser Kolonial.no for deg framtida: Førerløse budbiler som kommer til deg, enten det er på jobben din eller på barnehagen når du plukker opp ungene etter jobb - og så kan du hente ut varene dine der. Dette vil da ellers fungere som et selvbetjent hentelager. Foto: Per Ervland Vis mer

- Må bli lov først!

Han understreker at for å komme dit at dette skal være reellt, må det åpnes for at dette er tillatt på norske veier. Det er det ikke per i dag.

- Dette er kun en demo-buss, og de kommer i mange forskjellige varianter, størrelser og fra flere produsenter, men det er klart at vi må se hvordan det går med legaliseringen av det først. Men vi er klare til å kjøpe dette inn bare det er på plass, uttaler Munthe-Kaas til Dinside.

Han forteller at slike selvkjørende kjøretøy kommer i alle størrelser, fra drone-liknende doninger som passer for én levering, til større busser.

- Som busser som denne, er de klare for levering nå, men da kjører de mellom faste punkter. Vi er avhengig av at det skal være bygget for varelevering, at de skal kunne kjøre mellom gitte koordinater, og at det må være en form for kommunikasjon med kunden underveis, sier han, og understreker at de vil kunne få på plass kommunikasjon med kunden ganske raskt - men at den største utfordringen ligger i å få lov til å kjøre på GPS-koordinater hvor som helst.

- Men vi er optmistiske for at Norge kan være verdens første land hvor vi kan få autonom varelevering, sier Munthe-Kaas.

KJØRER PÅ SENSORER: Det er sensorer rundt bilen, som skal sørge for å lese omgivelsene. Akkurat denne modellen er en EZ10 fra Ligier. Marsjfarten er 20 kilometer i timen og toppfarten er 40 kilometer i timen. Den har en driftstid på opptil 14 timer av gangen. Foto: Per Ervland Vis mer

Slik skal dette bli billigere

Det er skissert en investeringskostnad på 1,8 til 2 millioner kroner for en selvkjørende buss som den de nå har hatt på test.

Hvordan kan det bli billigere enn varelevering som vi kjenner den i dag, med sjåfør og varebil?

- For det første tror vi at disse kommer til å bli ganske mye billigere, slik er det med all teknologi. Når de i tillegg går på strøm, blir det veldig billig. Brorparten av utgiften for oss når det kommer til varelevering, er lønn. Du fjerner nok rundt 80 prosent av kostnadene ved levering med denne teknologien, sier Munthe-Kaas til Dinside.

TESTKJØRER: Fra venstre: Administrerende direktør i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog i den selvkjørende bussen på Fornebu. Foto: Per Ervland Vis mer

Men når blir det lov?

Per i dag er det ikke tillatt med førerløse kjøretøy på norske veger - men det er under uttesting åtte-ni steder i landet, som busser og i ulike varianter.

- SPENNENDE! Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttaler at han synes det er spennende med selvkjørende kjøretøy, og forteller at de jobber med et lovverk som skal gjøre det lov på norske veier. Foto: Per Ervland Vis mer

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttaler at han synes dette er spennende, og at deres jobb er å sørge for at dette kjøretøyet blir lovlig i Norge.

- Vi må sørge for at det blir tillatt uten at man må søke for hver meter man skal kjøre med det, uttaler han.

Han understreker samtidig at det er viktig å utvikle en god nok teknologi slik at disse kjøretøyene kommer seg dit de skal, ved å kjøre kortest mulig.

Når er det realistisk at det vil bli tillatt med selvkjørende kjøretøy på norske veier?

- Vi er i en prosess med å lage et lovverk om det, som vi skal legge frem for Stortinget til våren, og vi tar sikte på at det er vedtatt til sommeren. Da kan vi teste det ut i enda større skala, sier Solvik-Olsen til Dinside.

Vil kun fungere der infrastrukturen tillater det

Han uttaler at han tror man skal finne områder i byer og større tettsteder hvor man kan teste det ut og slik at folk kan begynne å stole på det og se at det fungerer.

- Så kan man bygge det ut i enda større skala, uttaler Solvik-Olsen.

Han vil ikke komme med en konkret angivelse av når dette vil være på plass.

- Jeg tror vi snakker om få år. Ikke slik at alle har det - men slik at folk ser at dette fungerer - dette vil jeg være med på, sier Solvik-Olsen til Dinside.

Han uttaler også at i tillegg til regelverket, så må også infrastrukturen være så god at kjøretøyet greier å lese omgivelsene. Slik er det ikke overalt i dag, selv om det finnes steder hvor dette allerede fungerer.

- Derfor må vi i første omgang tilrettelegge visse områder for dette. Men etterhvert vil også teknologien utvikle seg slik at der den ikke greier å lese omgivelsene i dag, så vil den greie det om fem år fordi teknologien har blitt enda bedre, uttaler samferdselsministeren til Dinside.

- Funker ikke når det snør

Baard Røsvik er forretningsutvikler hos teknologiselskapet Semcon Devotek AS. De landet nylig en avtale med Avinor om å utvikle selvkjørende brøytebiler for bruk på flyplassene.

- DEN TAKLER IKKE SNØ: - Per i dag så takler ikke denne selvkjørende bussen snø, uttaler Baard Røsvik i Semcon Devotek til Dinside. Foto: Per Ervland Vis mer

Røsvik uttaler til Dinside at den selvkjørende bussen som Kolonial.no har hatt til test, ikke vil fungere under norske vinterforhold.

- Per i dag så takler den ikke snø. Dette er fordi den ikke ser snøen. Den er blind, sensorene vil ikke takle å se gjennom snøen. Den sender ut et lys, som reflekteres i snøflaket, og når det kommer tilbake så tenker den at det er et objekt, og når den har mange av dem så ser den det som en vegg. Og da er den blind, uttaler Røsvik til Dinside.

Han sier videre at det også per i dag er en utfordring med datamaskinen som skal tolke alle forskjellige sensor-signaler fra lydsensorene samtidig med dataene fra lyssensorene - og at man her har en vei å gå med tanke på sotfware-utvikling før man får et system som kan virke.

- Det er ikke sikkert at sensorene ikke kan gjøre det, men det handler om at tolkningen må være så god og så sikkert at du kan basere deg på det, uttaler Røsvik til Dinside.

Han sier til Dinside at han antar det kan ta et par år før systemene er på plass så de kan takle all slags vær.

Det er etterhvert veldig mange av bilprodusentene som allerede produserer biler som i alle fall er delvis autonome - eller selvkjørende. Og nylig skrev Dinside om Uber som har selvkjørende biler.

Forskjellen fra disse og den selvkjørende budbilen som Kolonial.no nå har hatt til utprøving, er at denne er fullstendig førerløs - i motsetning til de delvis autonome bilene som krever en fører som er parat til å overta rattet dersom dette skulle være nødvendig.

Les også:

Volvo, Ford, Uber og Google i koalisjon for selvkjørende biler

Test av Marked.no og Kolonial.no

Selger overskuddsmat med inntil 90 prosent rabatt