Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Tester trening på gravide

Kan trening forhindre sykdom under graviditet? Det skal banebrytende norsk forskning nå finne svaret på.

800 gravide kvinner skal være med på å finne ut hvilken effekt trening har på svangerskapsrelatert sykdom. Den omfattende studien i regi av St. Olavs Hospital og NTNU blir den første i sitt slag i verden.

- I dag anbefales gravide å være i aktivitet, men det er ikke gjort noen slik studie tidligere. Den tidligere forskningen har i stor grad gått ut på å spørre kvinner som har født, om deres aktivitetsnivå under graviditeten, forklarer prosjektkoordinator Signe Nilssen Stafne.

Slik får du bedre helse som gravid:

Tre ganger i uka
Forsøkene skal utføres i Trondheim og Stavanger, og de gravide deles inn i en treningsgruppe og en kontrollgruppe. I forrige uke tok de første kvinnene i treningsgruppa på seg joggeskoene.

- Enkelte av dem er veldig aktive fra før, mens andre sier de trenger dette som en puff for å komme i gang, forteller Stafne.

Ifølge prosjektkoordinatoren kan både trente og utrente i alle fasonger delta såframt de har en normal graviditet. Én gang i uka trener de i gruppe sammen med en fysioterapeut, og to ganger i uka skal de følge et treningsprogram hjemme.

Overvektige kvinner må oftere ta keisersnitt. Les mer her:

Høye forhåpninger
Både trenings- og kontrollgruppa testes under graviditeten og tre måneder etter fødselen. Blodprøver, spørreskjema og undersøkelser i regi av fysioterapeut skal avsløre hvilken effekt treningen har hatt.

Ett av målene er å registrere forekomsten av svangerskapsdiabetes, som er en risikofaktor for både mor og foster. Bekkenrelaterte smerter og urin- og avføringslekkasjer er andre plager forskerne skal se på.

- Vi håper og tror at resultatene fra studien gir oss bedre grunnlag enn vi har i dag, for å gi råd til gravide, sier Stafne.

Ønsker du deg barn? Disse rådene øker oddsen:

Start forsiktig
Den beste forsikringen for å unngå komplikasjoner under svangerskapet er at mor er i god form allerede når hun blir gravid, ifølge treningsfaglig ansvarlig i SATS Norden, Jill Jahrmann. Men det er aldri for sent å begynne å trene, understreker hun.

- De som begynner å trene som gravide, må imidlertid være litt mer forsiktige enn de som har trent regelmessig. Kroppen er ikke vant til å dirigere blodforsyningen og frakte bort varme, og må lære seg det samtidig som den skal venne seg til å gå med et barn, understreker Jahrmann.

- Start med raske gåturer, og spander gjerne penger på en personlig trener. Ikke tren for mye, to ganger i uka er kjempebra. Og vær nøye med kost- og drikkevaner, oppfordrer treningseksperten.

Vil du være med i studien? Send en mail til Signe Nilssen Stafne.