TEST: Er du superstresset?

Mye stress er ikke bra. Er du for stresset?

Flyr du rundt som en flue i en flaske? Føler du deg småstresset - kanskje til og med superstresset?

Syk av stress

Ikke bra! For se bare hva som kan skje:

Stress betegner en belastende fysisk eller psykisk tilstand. Kortvarig stress kan være nyttig, mens langvarig stress kan medføre risiko for livstruende sykdommer. Det er dokumentert at langvarig stress kan skade hjertet og kretsløpet, og det øker risikoen for alvorlige infeksjonssykdommer og kreft. Stress kan gjøre den stressede trist og i verste fall føre til depresjon. (Kilde: Wikipedia.no).

Beklager – dette element er ikke lenger tilgjengelig.

Er du stresset? Sjekk ditt stressnivå her:



Ses ikke

- De symptomene man selv merker, kan være konsentrasjonsvanskeligheter, trøtthet, nervøsitet, maktesløshet og mageproblemer, sier arbeidsmiljøkonsulent i fagforbudet FTF, Signe Kofoed, og legger til:

Hvor stresset er du?

Hvilket stressnivå oppnår du i testen? (Avsluttet)
Ganske stresset(43%) 237
Normalt stresset(37%) 208
Lite stresset(15%) 81
Enormt stresset(6%) 31
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Men det er ikke nødvendigvis de samme symptomene som andre merker, for det er ikke alt man kan se. For andre kan det gi seg utslag i at man er meget ineffektiv, at man ikke kan holde styr på tingene og at man glemmer ting.

Jobb- eller hjemmestress?

- Uavhengig av om du blir stresset av ting hjemme eller på jobb, vil symptomene være like. Men våre undersøkelser viser at stress i meget høy grad er forårsaket av kravene på jobben, sier Kofoed.

Hvilke ting på jobb er det som stresser oss mest?

- Det kan være mange forskjellige ting, avhengig av hvem man er. Men ting som kan stresse oss kan være tidspress, dårlig balanse mellom oppgaver og ressurser, manglende kompetansenivå, motstridende krav og at man ikke klarer å levere ordentlig kvalitet, sier hun.

- Men dette handler også mye om innflytelse - om at man selv kan prioritere.

Vil være vellykket

Hva er ditt beste råd for å stresse ned?

- Det viktigste rådet er faktisk forebygging. Det finnes teknikker som kanskje kan brukes, men dette er et problem det skal tas hånd om på arbeidsplassen. Det er et ledelsesmessigproblem, og et felles ansvar, avslutter arbeidsmiljøkonsulenten.

Kim Steen Nielsen, direktør i selskapet Corporate Care, er ikke helt enig.

- Jeg synes det er farlig å si at det utelukkende er et ledelsesproblem at folk er mye stresset, sier han.

Han har en nemlig en ytterligere forklaring på hvorfor flere og flere føler seg stressede.

- Det handler om vårt helt fundamentale behov for anerkjennelse. Dette er et urinstinkt i oss mennesker. Men i dag er det en ennå større drivkraft hos oss å være vellykkede: Å ha økonomisk status og overskudd. Men det er en uendelig kamp, for mye vil ha mer. Firehjulstrekkerne blir større og større, vi arrangerer perfekte barnebursdagsselskaper, bilen skinner og gressplenen er også perfekt. Men vi blir ikke fornøyde, sier Nielsen.

Hva kan vi da gjøre med dette?

- Forestill deg at du på din 90-års dag skulle fortelle hva som hadde vært viktigst i ditt liv. Hva som hadde gjort at du hadde hatt et godt liv. Jeg tror at de fleste vil komme frem til at det er noe som er viktigere enn å leve opp til disse uendelige normene.

Antistress

Kim Steen Nielsen har i tillegg tre helt konkrete råd for hvordan man reduserer stress - og et fjerde, om man ikke lykkes av egen kraft:

1) Bli god til å ta en pause! En pause kjøler ned hjernen. Jo travlere du har det, jo viktigere er det med en pause. Dette gjelder både de små pausene i løpet av dagen, men også de større pausene på kvelden når du kommer hjem - og selvsagt i feriene. Pausene er veldig truet i vår hverdag, for vi er alltid tilgjengelige og alltid på - men det er altså usunt å ikke ta en stund hvor du gjør noe du liker og slapper av med.

2) Dyrk mosjon! Det er en sunnhetsfaktor i både fysisk og mentalt henseende. Mosjon renser kroppen på samme måte som nattesøvnen. Men det er viktig samtidig å huske på at mosjonen (og kravet om å mosjonere) ikke blir enda en belastning og dårlig samvittighet. Gjør heller litt enn ingenting. Ta trappen, gå en tur, ta sykkelen etc.

3) Snakk med noen! Er du stresset, trenger du noen å snakke med. Noen du kan lufte dine bekymringer, tanker, tvil og drømmer for. Hvis du ikke betror deg til noen, vil det hope seg opp.

4) Klarer man ikke å komme ut av stress-situasjonen ved egen hjelp, bør man søke profesjonell hjelp. Her kan man få tilbake balansen mellom krav og ressurser. Det positive er, at en stressituasjon kan bety at du faktisk endrer på ting som ikke har fungert.

Kilder: ftf.dk, stressklinik.dk, Corporate Care og www.lo.dk.

Mer jobbstoff: