SUNNERE ALTERNATIV: Alle disse innholder mindre sukker og fett en vanlig yoghurt, men noen er sunnere enn andre. Se hvilken av dem som er <b>testens vinner</b> nederst i artikkelen. Foto: Produsentene
SUNNERE ALTERNATIV: Alle disse innholder mindre sukker og fett en vanlig yoghurt, men noen er sunnere enn andre. Se hvilken av dem som er testens vinner nederst i artikkelen. Foto: ProdusenteneVis mer

Test av lettere yoghurter

Vi ba kostholdseksperten sjekke yoghurter som skal være litt sunnere.

Ønsker du et bedre kosthold i 2010?

Da er noe av det beste du kan gjøre å spise tre porsjoner med meieriprodukter om dagen, ifølge kostholdsekspert Ina Garthe.

- Det er fordi det er en super kilde til mettende proteiner samt kalsium. Vi vet at tre om dagen gjør at du får dekket behovet ditt for kalsium, noe som er viktig i alle aldre – blant annet for å få og opprettholde et sterkt skjelett.

Les også: Du blir slank av ost og melk

Finn vei i «yoghurtjungelen»

Et smart valg kan være yoghurt – men du bør se etter følgende:

- Velg helst yoghurter med over 4 gram protein per 100 gram, råder Garthe.

For jo høyere proteininnholdet er, jo mer mettende er den.

- Og kjøp helst yoghurter som i hvert fall ligger under 10 prosent tilsatt sukker.

DinSide har testet: Her er det beste mellommåltidet

Ina Garthe er utdannet idrettsfysiolog ved Idrettshøgskolen og har hovedfag i vektregulering. Garthe er kjent som kostholdsekspert i KK og jobber nå i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen. Foto: Wenche Hoel-Knai Vis mer


Mindre sukker og fett

Det finnes flere yoghurttyper på markedet som skal være litt sunnere – fordi de inneholder mindre sukker eller fett.

Men hvilken av disse bør du velge? Kostholdsekspert Garthe har trillet terningen.

Se også vår test av: Hvilken smoothie er sunnest?

Dette har vi sjekket

Garthe ble bedt om å ta hensyn til følgende faktorer i sin evaluering av de ulike varene:

  • Næringsinnhold og ingredienser: Hvordan er sammensetningen av sukker, fett og proteiner. Inneholder varen for mye eller for lite av noe?
  • Evnen til å mette: Gir produktet en god metthetsfølelse? Er porsjonene for små?
  • Kalorier/energi: Er det totale kaloriinnholdet for høyt eller for lavt?
  • DinSide Helse understreker at smak eller pris er ikke inkludert i vurderingen.

    Flere tester fra DinSide Helse:
    Hvilken er den beste hurtigmiddagen?
    Her er den beste frossenpizzaen

    KOSTHOLDSEKSPERTENS DOM

    Go' Morgen Lettere (Blåbær)
    Næringsinnhold per 100 g 
    Energi418 kJ (99 kcal)
    Protein4,4 g
    Karbohydrat17,2 g
    Hvorav sukkerarter15,5 g
    Fett1,4 g
    Hvorav mettet fett0,7 g
    kostfiber1,8 g
    Totalt 6% tilsatt sukker
    Vis mer



    INAS VURDERING: Til tross for at dette er en lettvariant, blir det en del sukker og noe mer fett.

    Mange opplever at denne metter noe mer på grunn av kornblandingen.

    200 kilokalorier (kcal) er en OK mengde for et mellommåltid.

    Mer informasjon: tine.no.

    Vis mer

    Terningkast:

    Yoplait 0,1% (Jordbær/mango)
    Næringsinnhold per 100 g 
    Energi213 kJ (50 kcal)
    Protein3,8 g
    Karbohydrat8,5 g
    Fett0,1 g
    Vis mer



    INAS VURDERING: Denne er noe lavere i energi, karbohydrat og protein.

    Mange opplever at denne metter noe dårligere på grunn av lavere innhold av protein. Du må spise i hvert fall 300 gram for å kjenne den i magen.

    Mer informasjon: fjordland.no.

    Vis mer

    Terningkast:

    Yoplait Dobbel 0% (Jordbær/bringebær)
    Næringsinnhold per 100 g 
    Energi175 kj (42 kcal)
    Protein4,1 g
    Karbohydrat6 g
    Fett0,1 g
    Hvorav mettet fett0,1 g
    Vis mer



    INAS VURDERING: Det er en bra fordeling av fett, karbohydrat og fett. Ligger lavt på karbohydrat og fett og moderat på protein.

    Ett beger inneholder imidlertid for lite energi. For at denne skal fungere som et mellommåltid, må du nok få i deg 500 gram, det gir rundt 200 kcal.

    Mer informasjon: fjordland.no.

    Vis mer

    Terningkast:

    Tine Yoghurt Ja (Jordbær/markjordbær)
    Næringsinnhold per 100 g 
    Energi248 kJ (58 kcal)
    Protein4,2 g
    Karbohydrat9 g
    Hvorav sukkerarter9 g
    Fett0,6 g
    Hvorav mettet fett0,4 g
    Kostfiber1,3 g
    Totalt 3% tilsatt sukker
    Vis mer



    INAS VURDERING: Denne er egentlig ypperlig både til dessert og som mellommåltid!

    OK proteininnhold, lite sukker og fett gjør den til en av favorittene!

    Pakninger på 500 gram er litt mye. Hvis du deler den i to, vil det fungere bra.

    (Tine Yoghurt Ja finnes forøvrig også i 4-pakninger, 4 begre á 125 g, i smaken bringebær/boysenbær).

    Mer informasjon: tine.no

    Vis mer

    Terningkast:

    Q SKYR (Bringebær/granateple)
    Næringsinnhold per 100 g 
    Energi269 kJ (63 kcal)
    Protein11,2 g
    Karbohydrat4,2 g
    Hvorav sukkerarter3,8 g
    Fett0,2 g
    Hvorav mettet fett0,1 g
    Kostfiber0,3 g
    Vis mer



    INAS VURDERING: På grunn av sitt høye proteininnhold og lave fett- og karbohydratinnhold er dette egentlig perfekt som et mellommåltid/dessert.

    Ett beger gir bare rundt 100 kcal, som gjerne er litt lite for et mellommåltid. Den metter imidlertid meget bra på grunn av det høye proteininnholdet.

    Mer informasjon: kavli.no.

    Vis mer

    Terningkast:

    Flere av yoghurtene i testen inneholder kunstige søtningsstoffer. Dersom du spiser en porsjon yoghurt om dagen, trenger du ikke bekymre deg for dette, ifølge Garthe.