Drikk vann, gå i 30 minutter hver dag, spis frukt, drikk mindre alkohol og spis en sunn lunsj, er blant tipsene til et bedre og lettere liv. Foto: Colourbox.com
Drikk vann, gå i 30 minutter hver dag, spis frukt, drikk mindre alkohol og spis en sunn lunsj, er blant tipsene til et bedre og lettere liv. Foto: Colourbox.comVis mer

Tenk smart, gå ned i vekt

Slanking er ikke bare kosthold og trening.

Gjennom DinSides slankeskole gir vi hver dag denne uken tips til hvordan du kan gå ned i vekt.

I del 1 av slankeskolen handlet det om riktig kosthold, i del 2 handlet det om å bli slank med trening og i del 3 handlet det om å droppe slankekurene.

Her kan du lese de første sakene:
Klar ferdig slank!
Slank med trening
Glem slankekurene

I dag handler det om å ta de smarte valgene. Dette er del 4 av slankeskolen.

Lett å feile

Så du vil ned i vekt? Da vet du kanskje allerede at det bare er to ting som virkelig fungerer: Bedre kosthold og mer bevegelse.

Hundretusener av nordmenn prøver seg på nye slankekurer og treningsplaner etter nyttår. Men mange feiler etter bare noen dager eller uker. Årsaken til at mange gir opp er blant annet de sliter seg ut på hardtrening, og sulter seg helt. Da vil motivasjonen forsvinne i løpet av kort tid.

Derfor er ikke beinhard trening eller strenge slankekurer det som anbefales om du virkelig vil gå ned i vekt. Det du trenger er en litt annerledes livsstil slik at du langsomt kan finne normalvekten og leve et godt liv på veien, og selvfølgelig må du påse å ha et sunt kosthold og drive moderat fysisk aktivitet samtidig.

Vil du prøve? Her er 10 tips til en bedre livsstil som kan gi deg et bedre og lettere liv:

Les også: 13 veier til et bedre liv

1. Spis frokost

Du blir ikke slankere av å droppe frokosten. En sunn frokost med mye fiber og lite sukker setter fart på forbrenningen, gir mer energi og gjør det lettere å overleve til lunsj uten småspising. Et godt tips er knekkebrød eller en skive grovt brød med pålegg av kjøtt, fisk eller kylling/kalkun, eller en frokostblanding med lite sukker.

Feitere uten frokost

2. Ta trappene

Det kan virke urettferdig at noen kan spise så mye de vil uten å legge på seg. Hemmeligheten er som oftest hverdagsmosjonen: Gå to holdeplasser i stedet for å ta bussen, spasér til butikken i stedet for å kjøre bil, måk snø i stedet for å se på TV, og ta trappene i stedet for heisen. Disse små forandringene betyr mye for kroppen din.

Les også: Sats på smugmosjon

3. Gode matvaner

Regelmessige måltider er den beste forsikringen mot søtsug og småspising. Det aller beste er å spise 5-6 mindre måltider hver dag - med tre timers mellomrom. Da holder du blodsukkeret mer stabilt og får mindre behov for seigmenn og sjokolade.

Nøkkelen til å holde vekta

4. Velg lettmelk

Kjøp lettprodukter i melkedisken. Bare å bytte fra standardmelk til lettmelk kan utgjøre flere kilo.

Les mer: Slank på ost og melk

5. Dropp smøret

Å droppe smøret på brødet er en vanesak. Og det betyr mye for vekten. Velg heller lettmargarin, og mens du er i gang: Velg sunnere pålegg, som fruktskiver, kalkun- og kyllingpålegg, kokt skinke, magre smøreoster, lettost, egg, fiskepålegg. Av og til kan du kose deg med lettsyltetøy og majonessalater.

Sju helsemyter du kan droppe

6. Drikk vann

Blir det mye brus, juice eller saft til maten, eller øl? Da er det bare én ting å si: Bytt det med vann.

Du bør drikke åtte glass vann om dagen

7. Gå i 30 minutter

Gå til og fra jobben eller ta en spasertur om kvelden. Å røre på seg så godt som daglig gjør masse for forbrenningen. Frisk luft får du på kjøpet.

Noen mener det er så lite som sju minutter som må til

8. Ta en frukt i stedet

Å spise frukt i stedet for sjokolade eller annen snop, sparer fett. Frukt kan brukes som dessert og gir deg samtidig mange viktige vitaminer som holder deg frisk og glad.

Slik holder frukt og grønt lenger

9. Lunsj smått

Lunsj på restaurant eller café kan være en fettbombe. Spiser du ett fett måltid hver dag får du raskt flere kilo å drasse rundt på. Velg heller et lett alternativ. Salat eller grovt brød er et godt utgangspunkt for en sunn og mettende lunsj.

Lag en sunn matpakke

10. Mindre alkohol

Alkohol inneholder masse energi som blir til fett på kroppen. Ikke minst hvis du «reparerer» med hamburger og brus dagen derpå. Husk også at vin er bedre enn øl, og at blandevann til drinkene ofte inneholder masse sukker.

Sjekk disse fetende drinkene

I morgen skal det handle om å spise riktig frokost.

Først publisert på DinSide Helse i 2006.