Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Tenk deg sprek

Gir du alltid opp treninga etter tre uker? Slik kommer du deg over kneika.

- Trening er ikke rakettforskning. Det handler om å få folk til å nyte det og å holde ut på lang sikt, sier coach i helse og velvære Pete Cohen til The Guardian.

Han mener mange ødelegger for seg selv når de bestemmer seg for å komme i form. Vi går med en holdning om at "dette har jeg prøvd før og det funket ikke. Hvorfor skal det gjøre det denne gangen?"

Ikke hat treningen
- For å gjøre en forskjell, må du se på deg selv som en som ikke lenger hater trening og er i dårlig form, oppfordrer Cohen.

Dersom du kommer deg gjennom de aller første ukene, vil du begynne å utvikle nevrologiske baner som får treningen til å føles som normalt.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


- Eksperter anslår at dersom du klarer å holde ut i 21 økter, vil det bli en rutine, opplyser Cohen.

Er du slått ut av høstmørket? Slik trener du vekk slappheten:

Slik finner du ditt atletiske jeg:

  • Hva er grunnene dine til å trene? Skriv dem ned, så detaljert som mulig.
  • Sett deg utfordrende med oppnåelige mål. Bestem deg for ditt endelige mål, men sørg for at du hele tiden har mindre mål på veien som du klarer å nå. Plasser målene dine i et tidsskjema og skriv dem ned.
  • Lær deg å snakke med deg selv. Alle har perioder hvor de ikke har lyst til å trene, men de som gjør det likevel, er de som har lært seg å imøtegå de negative tankene med positive, overbevisende argumenter.
  • Prøv å være i øyeblikket når du trener, heller enn å koble ut fullstendig eller å tenke på andre ting. Kjenn vinden i ansiktet når du er ute og løper eller konsentrer deg om pusten din heller enn å fokusere fullt og helt på antall hjerteslag eller tallet på pulsklokka di.
  • Ikke bli sittende fast i en rutine. Ta med deg oppdagerglede og humør når du trener. Da vil du nyte veien til målet og ikke bare målet.
  • Bruk visualisering: Se deg selv på en tredemølle eller i full gang på en aerobicstime.
  • Etter trening skal du gratulere deg selv og tenke over hva du har oppnådd!
  • Les på Lommlegen: Slik forbedrer du livsstilen med trening