Telenor lanserer stadig nye betalingsløsninger som skal overta over tradisjonelle bank- og kredittkort. Foto: Per Ervland
Telenor lanserer stadig nye betalingsløsninger som skal overta over tradisjonelle bank- og kredittkort. Foto: Per ErvlandVis mer

Telenor vil gjerne at du "setter det på regningen"

Men gir de deg rettighetene du har krav på?

Betalingsformidling er en attraktiv bransje og mange vil ha sin bit av kaka. Telenor er blant de hissigste på å erobre denne arenaen. Telenor selv sier at de vil skape enkle og fleksible mobile betalingsløsninger for kundene sine.

Men her er det grunn til å være på vakt. Så langt har det nemlig ikke vært like trygt å betale med mobilen som med tradisjonelle betalingsmidler.

mCash: Betal via en app, uansett hvilken smarttelefon du har

Telenor vil erobre lommeboka

Telegiganten inngår stadig nye partnerskap som for alvor setter Telenor på kartet som betalingsformidler. Nylig meldte selskapet i en pressemelding at de inngår en avtale med selskapet Telefónica. Gjennom partnerskapet skal Telenor nyttiggjøre seg av Telefónicas BlueVia-plattform.

– I første omgang vil samarbeidet med BlueVia fokusere på mobile betalingsløsninger. Dette betyr at kunder vil kunne betale for innhold og applikasjoner via mobilregningen i stedet for eksempelvis via kredittkort, skriver Telenor i pressemeldingen.

Dagens partnerskap kommer i tillegg til tidligere inngåtte avtaler med Google Play, Microsoft og Facebook. Telenor skriver at kundene gjennom disse avtalene vil ha enklere tilgang til attraktivt mobilt innhold, i tillegg til fleksible betalingsløsninger.

– Kundene viser i større grad interesse for å betale for innhold over telefonregningen framfor via eksempelvis kredittkort. Operatørfakturering gjør det også enklere for utviklere å tjene penger på innholdet de lager. For oss er det viktig å tilby løsninger i så mange kanaler som mulig, sier Rolv-Erik Spilling i Telenor i pressemeldingen.

Les også: Mobilbetaling kan gi dyrere matvarer

Kan ikke leke butikk

Forbrukerombudet har lenge problematisert at teleoperatørene ikke gir forbrukerne like god beskyttelse som når de handler med kredittkort. De tradisjonelle betalingsformidlerne som banker og kredittkortselskaper må nemlig utforme sine vilkår i tråd med Finansavtaleloven. Teleoperatørenes vilkår har på sin side ikke gitt forbrukerne tilstrekkelig beskyttelse i henhold til lovverket. Forbrukerombudet sier rett ut at teleoperatørene bryter loven.

Teleoperatørene vil med andre ord være med på leken – men det stopper visst der. Nå som Telenor tar enda et skritt inn på betalingsformidlernes arena, er det derfor naturlig å spørre dem:

Vil Telenor nå fremover gi forbrukerne samme rettigheter som ved betaling med kredittkort?

– Dette er en signering av en avtale, ennå er ikke produkter og/eller tjenester lansert i markedet. Når det skjer vil vi forholde oss til de lover og regler som gjelder, uttaler Atle Lessum, kommunikasjonssjef i Telenor Digital Services til DinSide.

Vi tar det som et ja, og DinSide skal naturligvis følge med på hvordan Telenor utformer sine avtalevilkår i tiden fremover.

Les også: Telenor endrer vilkårene for angrerett etter påtrykk fra DinSide