<b>MÅ BRUKE DETTE: </B>For eksempel DNB oppgir et åttesifret nummer du kan ringe fra utlandet, i stedet for det femsifrede nummeret. Men Telenor og andre operatører med samme nett sperrer disse numrene, som kunne spart kunder for mye penger. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
MÅ BRUKE DETTE: For eksempel DNB oppgir et åttesifret nummer du kan ringe fra utlandet, i stedet for det femsifrede nummeret. Men Telenor og andre operatører med samme nett sperrer disse numrene, som kunne spart kunder for mye penger. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Telenor tvinger kundene over på dyre femsifra nummer

Mens Netcom åpner for trikset som sparer deg for hele regninga.

Dinside undersøkte nylig hvor dyrt det faktisk er å ringe femsifra telefonnummer. Det viste seg at en ti minutter lang samtale kan koste opp mot 40 kroner – i tillegg til dine faste mobilutgifter.

Et gammelt triks for å unngå slike regninger er å gjøre telefonnummeret åttesifra. Mange selskaper har nemlig et åttesifra «skyggenummer» for at kunder i utlandet skal nå dem, hvor femsifrede telefonnummer ikke fungerer.

For eksempel har Ahus telefonnummeret 02900, mens de også oppgir nummeret 915 02900 for nordmenn i utlandet. Ringer man dette nummeret innenlands, kan man slippe unna med vanlig mobiltakst, da det ikke lenger er femsifra.

Med mindre du har et Telenor-abonnement, da. Operatøren sperrer nemlig dette trikset.

LES OGSÅ: Se hvor dyrt det er å ringe femsifra telefonnummer med ditt abonnement – og hvor billig det kan være


Telenor nei, Netcom ja

«Du har ringt et nummer som kun er tilgjengelig fra utlandet. Vi ber deg ringe de siste fem sifrene i nummeret du ringte nå.»

Det sier en automatisk telefonsvarer når Dinside, fra et Telenor-abonnement, ringer diverse norske virksomheter som har oppgitt et 915-nummer i tillegg til sitt femsifra telefonnummer.

Det samme får vi når vi ringer fra et Talkmore-abonnement, som bruker Telenors nett. Ifølge Telenor varierer dette ut fra hva slags avtale de har med operatøren.

Noen slik sperre møter vi derimot ikke når vi ringer numrene fra et Netcom-abonnement. Her når vi kundeservice på samme måte som om vi hadde ringt det femsifra nummeret, med den forskjell at vi slipper regninga.

LES OGSÅ: Denne appen lover å la deg ringe gratis til femsifra telefonnummer

OPPGIR DEM SELV: Her ser du et eksempel på hvordan virksomheter oppgir et åttesifret nummer i tillegg til sitt femsifrede. Men Telenor gir tommelen ned, og krever at du ringer det femsifrede. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer


Telenor er selv forvirra

Dinside ber Telenors informasjonssjef Anders Krokan forklare oss grunnen til denne sperren.

«Vi sperrer for bruken av skyggenummeret når kunden er i Norge, slik at vi unngår at kunden oppfatter at hun eller han ringer et vanlig nummer, men blir fakturert for et femsifra nummer» skriver Krokan, som ønsker å ta dette skriftlig.


«Bare så det er helt klart: Hadde dere ikke sperra disse åttesifra skyggenummerne så hadde kundene altså blitt taksert som ved femsifra nummer?» spør vi overrasket, og Krokan sjekker nærmere.

«Nei, det er feil. Hvis vi ikke hadde sperret for dette, hadde kundene normalt blitt taksert for 915 0XXXX ut fra det abonnementet hver enkelt kunde har» svarer Krokan, og grunnen må altså være noe helt annet.

FLERE ER FORVIRRA: Forbrukerrådet og politiet visste ikke hvor dyrt det var å ringe dem

«Ikke tilgjengeliggjort»

«Så igjen: Hva er grunnen for å sperre disse nummerne?» spør vi.

«Løsningen var ikke ment for det nasjonale markedet, og vi har derfor ikke tilgjengeliggjort de åttesifrede skyggenumrene for bruk i i Norge» skriver Krokan.

«Hvis vi ikke hadde sperret for dette ville det i praksis ført til at det var mulig å ringe verdiøkende tjenester (som femsifra nummer) ved hjelp av et mobilnummer. I tillegg kommer at NKOM ikke ønsker en slik blanding av helt ulike tjenester.»

LES OGSÅ: Vi har prøvd mobilbetaling med mCash på Bunnpris og MobilePay på Rema 1000

Prøver du aktivt å unngå femsifra telefonnummer?

(Avsluttet)
Ja, ringer helst alternative nummer(68%) 3074
Ja, tar det helst skriftlig(23%) 1048
Nei(9%) 385
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hva blir prisen?

«Vi sørger for at abonnentene får ringt bedriftene enten de oppgir 5-sifret eller 8-sifret nummer» skriver informasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Netcom, som ikke sperrer numrene.

Samtidig, mer forvirring: I fjor sommer behandlet Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon en klage fra en Netcom-kunde som brukte trikset flittig, men likevel ble taksert som ved femsifra nummer.

«Dersom man velger å benytte seg av det 8-sifrede nummeret [...] så vil man faktureres spesialnummer-takst» skrev Netcom til Brukerklagenemnda. Men Scheen nekter for at dette er praksis i dag, og mener at systemene enten er endra, eller at forklaringen til nemnda var feil.

«Kundene blir fakturert som et vanlig åttesifret nummer hvis de ringer et åttesifret nummer» understreker Scheen, og samme forteller operatøren Banzai 4G, som bruker Netcoms nett.

LES OGSÅ: Hva er Norges billigste mobilabonnement?