<strong>STORE:</strong> Telenor er store, men får ikke til å levere nødvendige systemer innen fristen. Foto: Telenor
STORE: Telenor er store, men får ikke til å levere nødvendige systemer innen fristen. Foto: TelenorVis mer

Telenor trues med tvangsmulkt

Post- og teletilsynet er ikke imponert over mobilgiganten.

Visste du at når du er på ferie i utlandet, tar opp mobiltelefonen din og går inn på hovedsiden til VG, så kan det koste deg opp til 467 kroner? Svært mange har fått svi etter ubetenksom mobilbruk i utlandet, og dette har EU ønsket å regulere.

Fra 1. juli er teleoperatørene pålagt å sende varsling til deg når regningen din overstiger 495 kroner i måneden.

Men ikke alle har fått til dette innen fristen.

Les også: Terningkast seks - for godt til å være sant?

Telenor risikerer mulkt

Post- og teletilsynet (PT) varsler nå at Telenor ilegges tvangsmulkt på kr. 20.000 pr. dag fra 1. august dersom ikke sperretjenesten for datagjesting i Europa kommer på plass.

- Vi er forskrekket over at Telenor, som en betydelig norsk og europeisk mobilleverandør, ikke har denne tjenesten i orden. Vi kan ikke akseptere at selskapet ber kundene selv ta skritt for å beskytte seg mot høye regninger, når dette er noe Telenor har ansvar for, sier PT-direktør Willy Jensen.

Les også: Råd mot sure mobilregninger i ferien

Slik skal det virke

Mobilselskapene er altså pålagt å innføre automatiske varslings- og sperretjenester for alle sine brukere. Fristen var 1. juli i år. Systemet skal beskytte brukerne mot høye regninger, som man spesielt kan få på grunn av datatrafikk, på reise i Europa (EØS-området).

Systemet skal gi deg et varsel når regningen for datalasting når det valgte beløpet (cirka 500 kr i måneden per i dag). Dersom du ikke aktivt ber om en høyere beløpsgrense, skal muligheten for å laste ned mer den måneden sperres.

Post- og teletilsynet kritiserer i et brev til Telenor selskapet for å ikke ha denne tjenesten på plass, og for at de i et informasjonsskriv legger det frem at slik varsling og sperring er en tjeneste kundene må bestille. Dette er ikke en tjeneste det skal være nødvendig å bestille.

PT ber om svar fra selskapet innen 14. juli 2010, og da kan Telenor også uttale seg om tvangsmulkten og dens størrelse.

Sjekk hvilket abonnement som passer deg ved hjelp av mobilkalkulatoren

Har jobbet med det en god stund

Selskapet skylder på teknikken når digi.no spør hvorfor de ikke klarer å innrette seg regelverket.

- Vi har rett og slett ikke klart å få den tekniske løsningen på plass for alle våre 2,7 millioner kunder innen fristen, selv om vi har jobbet med dette en god stund, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor til digi.no.