<b>RINGER:</b> En av våre lesere har mottatt flere telefoner fra Uno Life de siste ukene. Foto: COLOURBOX:COM
RINGER: En av våre lesere har mottatt flere telefoner fra Uno Life de siste ukene. Foto: COLOURBOX:COMVis mer

Telenor tregest når du ringer

Men langt kjappere på e-post.

Post- og Teletilsynet undersøker jevnlig telefon- og nettselskapenes svartid på kundeservice. Resultatene for siste halvår av 2012 viser at det stort sett er svar å få, men at Telenor, nok en gang, er trege på å ta telefonen.

>> Du bør styre unna de femsifrede numrene

Telenor skylder på nye fakturaer

Også da DinSide omtalte den halvårige undersøkelsen for ett år siden, var det Telenor som var tregest med å svare på telefon. Den gangen skyldte de på uværet forårsaket av Berit og Dagmar.

Denne gangen er Telenors unnskyldning ifølge Post- og Teletilsynet at de har lagt om til nye fakturaer, som skal ha gitt ekstra pågang på telefon.

I siste halvår av 2012 har Telenor desidert lengst svartid for både mobil-, fasttelefoni- og internettkundene sine. Dessuten er de det eneste selskapet som ikke klarer å svare på telefon innen "God skikk"-svarfristen på fem minutter, som er laget av PT, bransjen selv og forbrukermyndighetene.

Kjappest på å svare på telefonhenvendelser er Telipol, BKK Marked og Chess.

Les også: Ringer du hit fra mobilen, blir det fort dyrt

68 timer å vente på svar via e-post

Samtidig er det andre selskaper som bruker lang tid på å svare sine kunder på e-post.

Tregest er ICE Norge når det gjelder internettabonnement, mens BKK Marked bruker lengst tid på å svare sine fasttelefonkunder. MyCall er tregest av mobilselskapene, og også generelt, ettersom de i snitt bruker 68 timer på å svare på e-posthenvendelser.

Her er fristen satt til 72 timer - eller tre døgn, ifølge "God skikk"-reglene. Telenor klarer seg med mellom 19 og 25 timer på å svare sine internett-, fasttelefon- og mobilkunder på e-post.

Samtidig er det verdt å merke seg at nordmenn helst vil ha svar via chattefunksjoner, sosiale medier og e-post. Nylig fikk reiseselskapet Ving årets kundeservicepris fra TNS Gallup, blant annet fordi at de har fokus på å gi kundeservice via e-post og chat.