<B>FEIL OM ANGRERETT:</B> Telenor har ikke lov til å kreve at produkter kjøpt i nettbutikken ikke skal brukes, før angreretten benyttes. Foto: Faksimile fra nettbutikken/ montasje: DinSide
FEIL OM ANGRERETT: Telenor har ikke lov til å kreve at produkter kjøpt i nettbutikken ikke skal brukes, før angreretten benyttes. Foto: Faksimile fra nettbutikken/ montasje: DinSideVis mer

Telenor bryter også angrerettloven

Nå må telegiganten rydde opp.

Norsk angrerettlov gir forbrukerne rett til 14 dagers angrefrist når de kjøper varer i norske nettbutikker.

Dessverre er det mange forhandlere på nett som synder mot denne loven, og gir ikke forbrukerne de rettighetene dem har krav på.

Tidligere denne uken skrev vi om at Netcom bryter norsk angrerettlov, når de skriver til sine kunder at produktet de har kjøpt ikke kan bli tatt i bruk om man vil benytte seg av angreretten. Som følge av saken her på DinSide, må Netcom endre betingelsene.

ANGRER DU PÅ KJØPET? Her er dine rettigheter

Du får ikke engang åpne pakken

DinSide har gått gjennom vilkårene til en rekke andre teleselskaper. Og det viser seg at Netcom ikke har vært alene om å sette egne betingelser for angrerett.

Telenor går faktisk betydelig lengre i sine krav, når de i sine kjøpsvilkår krever følgende:

«Du mister angreretten dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plast på manualer, løsner strips på ledninger o.l. Den vil i disse tilfeller ikke være i tilnærmet samme stand og mengde som den ble levert. Hvor dette ikke er overholdt, vil varer som kommer i retur, bli returnert til avsender.»

DinSide har fått meldinger fra lesere som bekrefter at Telenor også har praktisert denne selvlagde regelen til punkt og prikke. En leser forteller at han ikke fikk brukt angreretten sin, fordi pakken var åpnet.

Telenor venter med å kommentere

DinSide har selvfølgelig forsøkt å få en kommentar fra Telenor.

Regional informasjonssjef Knut Sollid sier at selskapets juridiske avdeling ser nærmere på saken, og han han ikke kan komme med noen kommentar før neste uke.

Telenor er gjort kjent med at saken blir publisert i dag, søndag, og at vi kommer til å følge opp saken når Telenor har kommet tilbake med en kommentar.

GUIDE: Alt dette bør du vite om netthandel

Hva er lov?

Det er liten tvil om at det er ugunstig for butikkene å få brukte varer i retur. Men dersom selskapene velger å drive nettbutikker, er de nødt til å følge gjeldende lovverk.

- At kundene leverer tilbake et brukt produkt, er en risiko selger må ta ved fjernsalg. Loven er ufravikelig og til fordel for forbrukeren, uttalte Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, da DinSide gjorde henne oppmerksom på praksisen til enkelte mobilselskaper.

Hun viser til Forbrukertvistutvalget, som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer og angrerett. Vedtakene gjort av Forbrukertvistutvalget må følges av mobilbransjen.

Utvalget har gjentatte ganger kommet frem til at forbrukeren både kan sette inn et simkort, ringe og sende tekstmeldinger med telefonen, uten at det påvirker din rett til å angre.

Du kan selvfølgelig ikke bruke telefonen, som en vanlig telefon i 14 dager, men du har rett til å teste ut telefonens funksjoner.

I 2008 nektet en nettbutikk å la en kjøper bruke angreretten sin, fordi han hadde brukt mobiltelefonen. Personen hadde blant annet ringt i cirka 41 minutter og sendt eller mottatt 17 tekstmeldinger. Forbrukertvistutvalget ga kjøperen medhold.

«I denne saken har utvalget har vært noe i tvil, men kommet til at bruken av telefonen må være innenfor det som kan påregnes ved en utprøving av telefonen. Bruken kan heller ikke anses å ha forringet telefonen nevneverdig. Klager gis medhold i at kjøpet kan annulleres etter reglene i angrerettslovenheter det i vedtaket.

NB: DinSide har også gått gjennom kjøpsvilkårene til Chess.no og Tele2.no, men har ikke funnet krav som avviker fra angrerettloven. Om noen kjenner til telefonselskaper som bryter angrerettloven, oppfordrer vi til å ta kontakt med DinSides økonomiredaksjon.