Har du kjøpt telefon på nett, har du 14 dagers frist til å angre kjøpet. I den perioden har du lov til å teste ut telefonen. Foto: DinSide
Har du kjøpt telefon på nett, har du 14 dagers frist til å angre kjøpet. I den perioden har du lov til å teste ut telefonen. Foto: DinSideVis mer

TELENOR: - Det må være lov å rette opp feil

Telenor endrer vilkårene sine for angrerett.

DinSide har den siste tiden rettet søkelyset mot mobiltelefonbransjens skjeve forhold til angrerettloven.

Vi har gått gjennom kjøpsvilkårene til flere av de store mobilselskapene som selger telefoner på nett, og funnet ut at mange av dem rett og slett bryter med norsk angrerettlov.

Ifølge angrerettloven har du 14 dagers frist på å angre et kjøp på nettet. Avgjørelser i Forbrukertvistutvalget har slått fast at dersom du kjøper en mobiltelefon, skal du kunne både ringe og sende tekstmeldinger med telefonen, før du eventuelt benytter deg av retten til å angre.

Likevel krever de aller fleste mobilselskapene at du ikke på noen måter bruker produktet, dersom du ønsker å benytte deg av retten din.

Dette er ikke i tråd med loven, likevel er det en praksis flere av teleselskapene har praktisert i flere år.

Etter at DinSide nå har konfrontert selskapene med den ulovlige praksisen, ser det ut til at selskapene endelig rydder opp.

Telenor fjernet ulovlig vilkår

Telenor benytter seg av Kjedehusets tjenester for salg av varer i nettbutikken. Telenor lovte forrige uke å svare på hvorfor selskapet bryter med angreretten, og etter mye om og men, kastet de ballen videre til Kjedehuset.

Regional informasjonssjef, Knut Sollid, i Telenor Foto: Telenor Vis mer


Kjedehuset ønsket ikke å svare på DinSides henvendelser, men ble enige med teleselskapet at det er Telenor som skal svare på spørsmål om angreretten.

Inntil nylig sto det klart og tydelig i Kjedehusets kjøpsvilkår at kunden fraskriver seg angreretten, dersom en «monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plast på manualer, løsner strips på ledninger o.l.».

Etter at DinSide tok kontakt med Telenor, ble dette punktet fjernet fra vilkårene.

- Vi har vært i samtaler med Kjedehuset, og gjort den endringen i vilkårene som var nødvendig. I så måte mener vi at vi har vårt på det tørre i denne saken her, sier Knut Sollid i Telenor.

DinSide: - Men hvorfor har ikke Kjedehuset fulgt angrerettloven tidligere?

- Hvilke årsaker som ligger til grunn, vet jeg ikke, men det viktige er at dette nå er rettet opp. Det må være lov å rette opp ting som tydeligvis har vært feil, sier Sollid til DinSide.

Ber deg prøve saken på nytt

Har du fått avslag på et krav om angrerett, som kan være ugyldig, er det fornuftig å klage. Sollid oppfordrer misfornøyde kunder å ta kontakt med selskapet.

- Dersom det er tilfelle at du har fått behandling av en klagesak som ikke er i henhold til angrerettlovens ordlyd, så kan du ta kontakt med Telenor, for å prøve saken på nytt, sier Sollid.

Han legger til at Telenor alltid skal følge norsk lov, og at dette er tilfelle nå som kjøpsavtalen er blitt oppdatert.

- Vi som selskap skal forholde oss til den teksten som er nedfelt i loven. Det burde være en felles glede og nytte både for kunden og for Telenor.

Netcom ser nærmere på betingelsene

Netcom og deres partner Moobi har også hatt betingelser som ikke stemmer overens med angrerettloven.

Netcom har riktignok innrømmet at de har kommunisert feil til sine kunder, og selskapets kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus og kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad har bekreftet at de jobber med å endre vilkårene.

Les mer om saken her: Netcom feilinformerer om angreretten

Moobi med ugyldige vilkår

Moobi samarbeider ikke bare med Netcom, men driver også nettbutikkene til mobiloperatørene Chess og Tele2.

I Moobis avtalevilkår står det blant annet skrevet at «En vare som returneres grunnet benyttelse av angrerett skal kunne selges som ny. I praksis vil dette si at den må returneres i samme stand og mengde som da du mottok produktet, og slik du selv forventer at et nytt produkt skal leveres.»

Forbrukerrådet har påpekt at dette vilkåret er ulovlig. Ifølge Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier angrerettloven at varen skal kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand, ikke i samme stand, noe som åpner for bruk av produktet før en eventuell retur.

DinSide har flere ganger forsøkt å få en kommentar fra Moobi, og gjort selskapet klar over at vi kommer til å publisere en artikkel om dette temaet. Foreløpig har selskapet valgt ikke å besvare DinSides forespørsler.