SI NEI: Ringer de fra banken din, Microsoft eller andre steder for å innhente informasjon, er det meget sannsynlig snakk om svindel. Foto: Colourbox.com
SI NEI: Ringer de fra banken din, Microsoft eller andre steder for å innhente informasjon, er det meget sannsynlig snakk om svindel. Foto: Colourbox.comVis mer

Telefonsvindel blir mer utbredt

Ikke si ja hvis de spør etter denne informasjonen.

«Gratulerer! Du har vunnet 1 million euro i det internasjonale internett-lotteriet!»

Hvem av oss har vel ikke mottatt en eller flere slike e-poster de siste årene. Forhåpentlig har du ikke sendt avgårde navn og kontonummer for å innkassere premien.

Selv om dette etterhvert er en velkjent svindelmetode, lar godtroende nordmenn seg fortsatt lure av både denne og andre typer svindel.

– Vi har generelt blitt litt bedre, men nordmenn har alltid vært ganske godtroende og vi har fortsatt lang vei å gå. Å ha tillitt til andre fører dessverre til at vi er ganske naive, sier Hans Marius Tessem, seniorrådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Det er nettopp godtroende nordmenn som lider, når de opplever svindelforsøk over telefon, som er blitt mer og mer vanlig de siste årene.

Les også: Gratis reise til Japan kan være svindel

Hans Marius Tessem. Foto: NORSIS Vis mer


Ringer og ber om pin-koden

– For rundt ett år siden opplevde mange at "banken" ringte og ba om å få pin-koden til kundens bankkort. Andre får telefoner fra "Microsoft" som vil ha tilgang til pc-en, forteller Tessem.

De siste par månedene har også enkeltmannsforetak fått telefoner fra påståtte offentlige etater, som ber og tilgang på informasjon.

Han påpeker at disse aldri ville ringt deg personlig, verken banken, Microsoft eller andre.

– Og pin-koden gir man aldri fra seg, uansett! understreker Tessem.

Han oppfordrer folk om å være mer opptatte av å beskytte seg, selv om vi langt på vei blir hjulpet av teknologi som har gjort svindel vanskeligere de siste årene, slik som chip på bankkortet og bank-id i nettbanken.

Er man derimot naiv, hjelper selv ikke den mest avanserte teknologi.

Les også: Denne mannen ble oppringt av noen som sa de var fra Microsoft

Ikke klikk på "Ja"

Selv om telefonen er blitt mer utbredt på svindel-fronten, er internett fortsatt et yndet sted å lure folk - på flere måter.

For eksempel bør du aldri klikke ja når det dukker opp dialogbokser på pc-skjermen, hvis du ikke er helt sikker på hva det dreier seg om.

– Klikk heller ikke på krysset i hjørnet, dette kan være programmert til å bety ja. Derimot bør du taste ctrl+F4 på tastaturet, sier Hans Marius Tessem i NorSIS.

Han sier at folk bør være føre var om det spilles på tillit, frykt eller et ønske om noe.

– Vil de i tillegg at du skal gjøre noe aktivt, da bør det ringe en bjelle, sier Tessem.

Les også: Du kan måtte betale for kort-svindelen selv

Oppdatér pc-en

For å unngå svindel og lureri, er det også viktig å holde operativsystemet og programmer oppdaterte, virus-program inkludert.

Slik kan man blant annet unnslippe det som kalles spy eye, et program som legger seg på pc-en og våkner når man logger seg inn på nettbanken.

– Dermed får det tilgang på innloggingsinformasjonen, som det bruker til å logge seg på og utføre transaksjoner på egenhånd, sier Tessem.

Slike programmer blir liggende på pc-en og kan være vanskelige å oppdage. Med et oppdatert virus-program tillates ikke at disse programmene installerer seg selv.

Tips for å unngå svindel

  • Skjul alltid pin-koden, og gi den aldri bort til noen, selv om noen ringer og påstår at de er fra banken din
  • Hold pc-en oppdatert
  • Se etter hengelås-symbolet til venstre i adressefeltet ved bruk av nettbutikker og sjekk at det står https:// foran adressen i adressefeltet. Dette betyr at siden er kryptert; at ingen kan se trafikken.
Kilde: NorSIS og Which.co.uk