Telefonkrise i Oslo

NYHET: Konrad Jørgensen ble overrasket da han bestilte installasjon av ny telefon nylig. Ventetida var nemlig en drøy måned.

- Det eneste montøren skal gjøre, er å kikke på og eventuelt koble sammen et par ledninger. Dette tar kun fem minutter. Det er hårreisende dårlig av Telenor at jeg må vente en hel måned, sier Jørgensen irritert.

Fordobling

Både kontakt, ledninger og koblingsboks er allerede på plass i Jørgensens leilighet på Bjølsen i Oslo. En montør må likevel komme, siden den tidligere beboeren ikke hadde fast telefon og Telenor ikke vet hvilken telefonkontakt de skal koble forbindelsen til.

- Da jeg ringte Telenors kundeservice. fikk jeg beskjed om at det var full krise. De sa at jeg i det minste må regne med å vente en måned, og kanskje enda lengre, sier Konrad Jørgensen.

I fjor på denne tida var ventetida i hovedstaden om lag to uker. Mange syntes det var lenge den gangen. Nå må folk altså vente dobbelt så lenge.

Innrømmer

Mer effektiv drift var et av argumentene for å delprivatisere Telenor.

En måneds telefonventetid vitner ikke akkurat om effektivitet i Bravida, selskapet som utfører installasjonene for Telenor.

Bravida vil ikke kommentere saken, men henviser til Telenor. Og Telenor innrømmer at de sliter i hovedstaden.

- Ventetida i de hardest pressede områdene er nå på rundt 15 virkedager, altså nærmere fire uker. Dette er for lenge, og vi jobber med å få den ned, sier Gunn Kristin Sande, informasjonssjef i Telenor Residential.

Skylder på været

- Når vil den være redusert?

- Vi jobber kontinuerlig med dette, men jeg kan ikke gi noe eksakt tidspunkt, sier Sande.

Telenor snakker som vanlig ikke om egen effektivitet. I stedet oppgir de mye dårlig vær på ettersommeren som årsaken til problemene.

- Uvær og torden rammet mange store kunder, og vi fikk plutselig en rekke omfattende jobber å ta oss av. Det førte til det etterslepet vi nå har, sier Gunn Kristin Sande.