Mobilabonnementet ble sperret i januar. Ved en tilfeldighet oppdaget Nina Furu (innfelt)at hun fortsatt betalte NetCom for abonnementet, fire måneder senere. Foto: Per Ervland/Nina Furu
Mobilabonnementet ble sperret i januar. Ved en tilfeldighet oppdaget Nina Furu (innfelt)at hun fortsatt betalte NetCom for abonnementet, fire måneder senere. Foto: Per Ervland/Nina FuruVis mer

Telefonen ble stjålet og abonnementet sperret

Sperring er ikke det samme som oppsigelse, sier NetCom, og fortsetter å sende regninger.

I januar opplevde Nina Furu at sønnens mobiltelefon ble stjålet. Hun ringte NetCom for å forklare situasjonen, og fikk abonnementet sperret.

Denne uken oppdaget hun ved en tilfeldighet at hun har fått regninger for abonnementet helt frem til nå - fordi telefonabonnementet ikke er sagt opp.

Inkasso på sperret abonnement

Det var den 8. januar at mobiltelefonen ble stjålet - og også sperret samme dag. Den 8. mai, fire måneder senere, oppdaget Nina Furu at hun fortsatt har mottatt regninger for abonnementet via e-faktura.

Da Furu ringte kundeservice for å oppklare misforståelsen, fikk hun beskjed om at "sperring ikke er det samme som en oppsigelse". Og siden kravet var gått til inkasso, kan hun ikke si opp abonnementet før inkassokravet er betalt.

– Dette er for teit. Når man sperrer abonnementet fordi telefonen er stjålet, bør det være opplagt at abonnementet også blir sagt opp, sier Furu til DinSide.

Denne vurderingen er ikke NetCom enig i.

Les også: Ringer tyven med telefonen din, kan du måtte betale regningen864740

De fleste gjenåpner abonnementet


DinSide har spurt NetCom om det faktisk er tilfellet at et abonnement må sies opp selv om det er blitt sperret etter at kunden har fått mobilen frastjålet.

Og det må man, ifølge Øyvind Vederhus, pressesjef i NetCom.

– Det er riktig at man må si opp kundeforholdet, dersom man ønsker abonnementet avsluttet. Det skal komme tydelig frem når du ringer Kundesenteret at sperren er midlertidig, altså at kundeforholdet ikke avsluttes uten at du selv ber om det, sier Vederhus, og legger til at svært mange som sperrer et mobilabonnement ønsker det gjenåpnet i ettertid.

Men Furu kan ikke huske at det ble opplyst om at abonnementet kun ble midlertidig sperret, da hun ringte NetCom i januar.

I følge Vederhus burde Furu dessuten tatt kontakt før - noe hun ikke har gjort nettopp fordi hun regnet med at alt var i orden.

– Saken er spesiell, siden telefonen ble meldt stjålet og sperret 8. januar, uten at kunden kontaktet NetCom igjen før 8. mai. Vi skal alltid etterstrebe gode løsninger for kundene våre. Hadde vi blitt kontaktet tidligere, ville saken vært løst før, sier Vederhus til DinSide.

Likevel er saken nå avsluttet fra NetComs side.

– Vi har ikke noe utestående hos kunden. Siden saken er spesiell og samtalen ble brutt sist hun ringe kundeservice, er kravet om betaling er slettet, sier han til DinSide, og understreker samtidig at det ikke er noen automatikk i at kravene slettes i saker som denne.

Er du usikker på hvilket mobilabonnement som passer for deg, kan du prøve DinSides mobilkalkulator

Les også: Innfører månedspris på gratis-abonnement