SINT: Filip Radziej Riis får ikke brukt iPhone-en sin. Den er låst til Tele2, til tross for at han ikke lenger er kunde hos dem.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Privat
SINT: Filip Radziej Riis får ikke brukt iPhone-en sin. Den er låst til Tele2, til tross for at han ikke lenger er kunde hos dem. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/PrivatVis mer

Tele2 låser Filips iPhone i ukesvis

Trodde det skulle ta fem minutter å låse opp telefonen. Men det tok over fem uker.

- Jeg hadde aldri trodd at en slik operasjon kunne ta så lang tid, forteller Filip Radziej Riis til DinSide.

Han ville bryte bindingen med Tele2, som han inngikk da han kjøpte en iPhone tidligere i år. Dette kostet rundt 5.000 kroner, men var nødvendig på grunn av jobb.

iPhone selges av Tele2 med operatørlås, det vil si at telefonen kun kan brukes med Tele2 sine abonnement. Dermed må telefonen låses opp når abonnementet avbrytes.

- Jeg har låst opp iPhone tidligere, med Telenor. Da tok det fem minutter, så jeg regnet med at det ville ta like lang tid med Tele2, sier Riis.

Men der tok han grundig feil.

Veldig sint

Abonnementet ble brutt, og han fikk vite fra Tele2 at opplåsingen skulle ta noen få dager. Men ingenting skjedde. Da Riis tok kontakt igjen, var beskjeden plutselig at det kunne ta hele seks til åtte uker.

Vanntett mobil må ikke bli våt - fikk ikke noe fra garantien

Riis kunne med andre ord ikke regne med å få bruke telefonen sin på opptil to måneder. Abonnement hos Tele2 har han ikke lenger, og den fungerer ikke med andre operatører.

- Jeg ble veldig sint, og synes dette er misbruk av pengene mine. Jeg føler meg direkte lurt, raser Riis.

Den tidligere Tele2-kunden skal ikke ha fått beskjed om at det kunne ta så lang tid da han inngikk abonnementet.

Må gjennom Apple

Hos Tele2 legger de seg paddeflate. Salgs- og markedsdirektør Christian Sæterhaug er nemlig klar over problemet.

- Det er beklagelig at det er slik. Klart dette er skikkelig irriterende for kundene, sier Sæterhaug til DinSide.

BEKLAGER: Salgs- og markedsdirektør Christian Sæterhaug i Tele2 beklager så mye, men vil ikke uten videre kompensere kundene. Foto: Tele2 Vis mer


Hvor lang tid en opplåsing vanligvis tar, kan han ikke svare på. Tele2s kundeservice på Twitter bekrefter overfor DinSide at det kan ta fire uker, men åtte uker som i Riis sitt tilfelle skal ikke være normalt.

De små presser de store - nå blir det billig å ringe!

Grunnen til den lange behandlingstiden skal være at Tele2 ennå ikke har fått opp automatiske systemer for opplåsing av iPhone. Dermed må de gjennom Apple manuelt for å få låst opp telefonene. Tele2 har bare solgt iPhone siden i sommer, og er nye i faget.

Men i løpet av kort tid skal selskapet ha systemer på plass som tar seg av dette langt raskere enn i dag.

- Dette er ikke Apples feil. Vi skal ikke legge skylden på noen andre, innrømmer Sæterhaug.

Åpner for kompensasjon

Hvorfor ting er som de er, spiller liten rolle for Riis og de andre kundene som må vente i ukesvis på å kunne bruke telefonen sin.

- Det er jeg som sitter igjen med regninga, og en låst mobil, sukker Riis.

Tele2 har ikke tilbudt han noen form for kompensasjon. Men når DinSide spør teleoperatøren, åpner Sæterhaug opp for muligheten.

- Omfanget av problemet har vært så lavt at det ikke har vært behov for en generell policy. Men det er urimelig å måtte vente så lange som ditt eksempel. Jeg vil anbefale kunder i samme situasjon om å henvende seg med sine ønsker til vår kundeservice, sier salgsdirektøren.

- Om man inngår et abonnement som skal kunne avbrytes mot en sum, uten å få beskjed om at denne avbrytelsen kan ta opptil to måneder, vil ikke da avtalen deres med kunden kunne anses som ulovlig?

- Jeg vet ikke om dette kan kalles et avtalebrudd. Vi har jo ikke sagt noe om hvor lang tid det skal ta. Men det er en urimelig lang tid i dag, det er det, svarer Sæterhaug.

Raser mot Tele2 etter abonnementsendring