Tele2-kundene gliser bredest

Teleselskaper som Telenor- og NetCom har misfornøyde kunder, mens Tele2-kundene er fornøyde. Aller mest happy er likevel Mercedes-eierne.

Tele2-kundene gliser bredest

  1. Lista over alle selskapene


Dette viser tall fra Norsk Kundebarometer, en regelmessig undersøkelse av kundetilfredshet utført av Handelshøyskolen BI.

Tele2, som er best av teleselskapene, rangeres på en 32. plass med 72,2 prosent kundetilfredshet. Nesten 11.000 norske kunder har sagt sin mening.

Så fornøyd er telekundene
SelskapTilfredshetLojalitet
Tele2 (fasttelefon)72,270,1
Telenor (fasttelefon)64,970,4
NetCom62,466,7
Telenor (Internett)60,264,1
Telenor Mobil58,769,7
Tall i prosent. Kilde: Norsk Kundebarometer.



Ikke på topp 100


Telemarkedet er slett ikke så preget av konkurranse som forventet, noe tallene bekrefter. Tidligere monopolist Telenor får hard medfart. Det samme gjelder giganten NetCom.

  • Telenor Mobil ender på 116. plass av 129 selskaper.
  • Telenors (Internett) er å finne på 111. plass.
  • NetCom ligger på en finfin 102. plass.

    Bare litt over halvparten Telenor- og NetCom-kundene er fornøyde. Små teleselskaper som Sense, You og Chess er ikke med i undersøkelsen.

    Bil og briller

    Bilforhandlerne skiller seg ut i positiv retning. De har rett og slett flest fornøyde kunder av alle selskapene.

    Mercedes-eierne smiler aller bredest - hele 80,7 prosent av dem er tilfredse med service og kvalitet. Mer enn tre av fire Peugeut-, Toyota-, Audi og Volvo-eiere er fornøyde. Forhandlerne av disse er alle nær toppen av lista.

    Ellers er optikerne gode på service. Krogh Optikk ender på tredjeplass, mens Brilleland og Interoptikk er på sjette- og syvendeplass.

    Ulikt

    Blant dagligvarekjedene gjør Coop det best, mens ICA ender nederst. Gjensidige Nor topper lista over eiendomsmeglere, med Notar på en solid sisteplass.

    Skandiabanken vinner som før blant bankene, med over 20 prosent flere tilfredse kunder enn jumbo DnB. DnB-eide Postbanken ender nest sist.

    Sparebank1 har de mest fornøyde forsikringskundene. If gjør det dårligst.

    Se hvor fornøyde folk er med alle de 129 selskapene

    Taperne

    Time-Expressen og Flytoget seirer innen transport og reiseliv. I lufta skårer Norwegian høyest. På transport er SAS, Oslo Sporveier og NSB de store taperne.

    Selskaper som også bør skjerpe seg er Posten, Oslo Energi, Finansavisen, Dagbladet, Cubus, Lindex, Skeidar, Intersport og Tindra Energi.

    Strømselskapene har de desidert mest misfornøyde kundene etter de skyhøye strømprisene i det siste. Aller nederst i Norsk Kundebarometer ender FjordKraft og Forbrukerkraft.