Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Tegnene som avslører deg!

Svinger du på rumpa eller rynker panna? Kroppsspråk sier langt mer enn du tror.

Du spaserer stolt og sexy ned shoppinggaten, vrikker litt på rumpa og føler deg ganske så attraktiv. Men både kroppsspråk og en sexy gange er så mye mer enn som så.

Eksperter kan nemlig bedømme helsen din ved å se på hvordan du formidler kroppsspråket ditt. Både utseende, hvordan du står, går eller sover røper deg.

- Kroppsspråk kan gi en veldig presis indikasjon på helse. De fleste vet ikke hvor mye de røper gjennom bevegelse, sier den britiske legen Andrew Wright til The Mirror.

Wright sier han er trent opp til å se etter ytre tegn på helseproblemer som pasienten selv ikke er klar over. Her er tegnene du bør være på jakt etter:

Sover på ryggen
Dette kan være tegn på at du sliter med fordøyelsesvansker, ifølge søvneksperten Chris Idzikowski. Han sier at personer som sover på ryggen, oftere har dårligere fordøyelse, halsbrann og forstyrret søvnmønster. De som sover på magen imidlertid, har som oftest god fordøyelse.

Dette gjør du: Det er best å sove på magen eller på venstre side, da dette hjelper fordøyelsen ved å sørge for at ufordøyd mat og syrer holder seg i magen og ikke tar veien opp spiserøret.

Tror du at du ikke klarer å sove i en annen stilling enn på ryggen? Ifølge ekspertene tar det kun fire netter for kroppen og hjernen til å venne seg av med din normale sovestilling.

Les også: Slik sover du søtt

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Vrikking på rumpa
Ja, det kan være sexy å ha en Marilyn Monroe-vrikk på rumpa, men det kan også bety at du har bekken-problemer. Bekkenet er fundamentet til hele skjelettet, men når bekkenet er skjevt kan det føre til kne- og ankelproblemer og smerter i nederste del av ryggen. Hvis mer vekt legges på en hofte gir det mer slitasje, og i verste fall kan det føre til at du må ha en hofteoperasjon senere i livet.

Dette gjør du: Et skjevt bekken er noe som allerede kan oppstå ved fødselen, i en ulykke eller bare ved å sove eller sitte i en dårlig stilling over lengre tid. Den beste måten å behandle dette på er å gå til en kiropraktor, en osteopat eller liknende. Yoga og pilates god trening for å holde knoklene smidige og i riktig stilling og hindre at problemet kommer tilbake.

Gravid? Bekkenløsning er vanlig

Flørting og sexy klær
Amerikanske forskere har funnet ut at når kvinner ”dress to impress” så er det når de er på sitt mest fruktbare, altså under eggløsning. Det vil si at jo nærmere kvinnen er eggløsningen, jo mer sexy og utfordrende vil hun kle seg. Andre studier viser at det er mer sannsynlig at kvinner flørter mer på dette tidspunktet av menstruasjonssyklusen.

Dette gjør du: Bruk prevensjon hvis du ikke vil bli gravid!

Les også: Velger klær foran sex

Krysse beina
Sitter du ofte med beina i kryss? Det kan være tegn på forstoppelse. Ifølge ekspertene kan kryssing av bein indikere magevansker, og spesielt hos barn.

Dette gjør du: Det er normalt med forstoppelse en gang i blant og årsaken er vanligvis dårlig kosthold. Spis mer fiberrik mat som helkornbrød, kli, frukt og grønnsaker, og drikk rikelig med vann hele dagen. Trening er også viktig, og bare 30 minutter om dagen er alt som må til.

Men husk: Fiber løser ikke alt

Slikke på leppene
Det kan være sexy å slikke seg litt på leppene, men det kan også være tegn på at du har Candida, en relativt vanlig munn- og underlivssoppinfeksjon, spesielt hos kvinner. Soppen gir blant annet munnsår som føles tørre og klør, og som gjør at du vil slikke leppene.

Dette gjør du: Enten soppen er i munnen eller underlivet, må det antisopp-behandling til. For å hindre at soppen kommer tilbake anbefaler ekspertene at du spiser en yoghurt om dagen, med aktive bakterier som gjenoppretter munnens naturlige balanse. Soppinfeksjon trigges også av antibiotika og kan være et tegn på nedsatt immunforsvar. Ta en multivitaminpille for å styrke immunforsvaret.

Slik stopper du underlivssopp!

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Rynke pannen
Rynker du pannen din konstant, gir ikke det bare uttrykk for at du er stressa, men det vil også gi deg rynker og kan også være tegn på synsproblemer eller øyeinfeksjon. Mange har udiagnostiserte øyeproblemer.

Dette gjør du: Få øynene dine sjekket hos en optiker. Bruk alltid solbriller når du er ute i solen, og bruker du briller, ikke la forfengeligheten ødelegge for deg. Hater du deg selv med briller og klarer ikke bruke kontaktlinser, er alltids laseroperasjon et alternativ.

Slipp rynker med ansiktsyoga

Krumme skuldre
Dette kan være tegn på osteoporose eller beinskjørhet. Det kan føre til redusert beinmineraltetthet som igjen kan føre til brudd i hofter, rygg og håndledd. Osteoporose er mest vanlig hos eldre, men også jo-jo-slankere og personer med anorexia er utsatt. Det er fordi beina deres ikke har klart å bygge opp de nødvendige kalsiumlagrene som må til for å opprettholde en sterk beinmasse.

Dette gjør du: Vektbærende trening som å gå, jogge og spille tennis kan både forebygge og bremse utviklingen av osteoporose. Spis mindre salt og få i deg mer kalsium hver dag ved å spise mer melkeprodukter, tørkede aprikoser, nøtter, frø og spinat, eller ta kalsiumtilskudd.

Visste du at store og tunge skuldervesker kan gjøre deg syk?

Alltid i bevegelse
Er du alltid i bevegelse og klarer ikke sitte stille? Da kan det bety at du har sykdommen rastløse bein-syndrom (RLS). Omkring 450.000 nordmenn lider av såkalt urolige ben. Dette kan føre til ubehagelige følelser i beina og et overveldende behov for å bevege på dem. Symptomene blir vanligvis verre om natten, noe som kan forstyrre nattesøvnen.

Dette gjør du: Unngå stimulerende stoffer som koffein, røyk og alkohol tre timer før du legger deg og tren regelmessig, helst om morgenen. Jernmangel kan også gi RLS. Jern er viktig for å produsere dopamin, som er viktig for å få kropp og hode til å slappe av. Hold deg også unna blodtrykksmedisiner og antidepressivaer da disse kan forverre symptomene. Snakk med legen om alternativer og be en venn eller partner om litt leggmassasje i ny og ne.

Her er medisinen som hjelper mot rastløse bein