Tegn i tiden

Aldri før har vi hatt så mye å velge mellom hos urmakerne. Her er noen av årets hotteste klokke-nyheter.


Klokketrender?

En klokke er heldigvis ment å vare lenger enn en ørliten motesesong, men årets klokker har allikevel sine kjennetegn.

Dior har truffet spikeren på hodet: Hvitt pytonskinn, hvitt metall - og ekte diamanter. Vis mer


For henne er det armbåndsur i stål (eventuelt sølv eller hvitt gull) som gjelder, med ekte diamanter og detaljer i hvitt - enten på urskiven eller på remmen, dersom denne er i skinn. En annen klar trend for henne, er urskiver i perlemor. Gjerne kombinert med et røft sportsur.

For ham ser det litt mørkere ut. Fargene er fortsatt ganske tradisjonelle, det er sort og mørkeblått som gjelder. De klassiske herreurene har stålkasse, og en tallskive med store tall i retrostil, med mørk rem, gjerne i preget skinn. I tillegg er sportsurene fremdeles populære - enten det gjelder merker som assosierer seg med motorsport eller seilsport.

Større igjen

Ifølge Finn Annmark, daglig leder i Protid er store urskiver på full fart tilbake. - Mens vi de siste årene har sett at de fleste "store" urene har hatt en urskive som har vært 38-39 mm, er det nå vanlig med 43-42mm i diameter på urskiven.

Dette bekrefter Greger Lund, fra urgrossisten Max Johansen. - Både klokkekassen og remmen blir større. For eksempel kommer Gucci med noen helt ekstreme massive armbånd, med og uten diamanter, i ekte gull.

Trykk her for å se store bilder av vårens klokkenyheter

Merkebevisste nordmenn

Samtidig som det er sesongsvingninger på klokkenes design og materialer, er vi nordmenn, ifølge Annmark, særdeles merkebevisste. Vi velger merker med klare identiteter, som kan forsterke vår personlighet - eller eventuelt gi et litt annet inntrykk av vår person enn det vi gir selv.

Trykk her for å se hva som kjennetegner de ulike klokkebærerne

- Vi har sett en klar utvikling på nordmenns holdninger til klokker. Før valgte vi klokke utifra en kombinasjon av klokkens design - og de ulike funksjonene, for eksempel med høydemåler, stoppeklokke, etc, sier Annmark.

- Det er en økende trend at alle urmerkene dekker forskjellige segmenter - både pent og klassisk og sporty - en klokke til hvert formål, sier Lund.

Og ifølge Annmark velger vi nå altså merket først - og så ser vi på de ulike typene innenfor det aktuelle merket, eller merkene, vi er interessert i. - Merker har en identitet folk finner seg igjen i.

- En har selvfølgelig åpenbare sportsmerker, som for eksempel Breitling eller Tag Heuer, sier han videre. - Disse er kraftige, sporty og maskuline ur. I den andre enden av skalaen er de merkene som har en mer klassisk profil, for eksempel Baume et Mercier.

Dette er ytterpunktene. Og vi sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!

Pulsklokkene

Ulike treningsklokker blir også stadig mer populære. - Salget av pulsklokker øker i takt med folks oppmerksomhet om helse, velvære og trening, sier Annmark.

Det finnes en rekke smarte funksjoner for dem som vil være aktive - for eksempel en pacer-funksjon. Det vil si at om du ønsker å gå 140 skritt i minuttet, kan du programmere klokken din og den vil pipe slik at at takten din blir jevn.

Disse klokkene er det imidlertid sjelden folk har på seg utenom trening.

Mannens smykke

Ifølge Annmark har vi ofte flere enn ett ur, og det vil ikke nødvendigvis si at vi kjøper de aller billigste merkene.

- Kundene kommer til oss og sier: Jeg har denne til hverdags, jeg vil gjerne ha en til festbruk.

Eller omvendt. - Det er mange som er så heldige at de har arvet det gulluret bestefar fikk etter lang og tro tjeneste. Nå vil de ha et sportsur som tåler dagens lys. - Det mest maskuline smykket en mann kan ha, er en klokke, sier Anmark og legger til:

- Som mann har du SELVFØLGELIG et sportsur. Du må ha en klokke som tåler å være på armen.

Det er kanskje ikke rart han vil ha flere å velge mellom? Det store spørsmålet er imidlertid nå hvor mange andre ur han vil ha.

- Det man kan si er at i dag selger vi ikke bare tid, vi selger et trend- og et moteprodukt. Det er tilbehør, enten det er til seilbåten, eller gallakjolen, konkluderer Lund.

Foto på forsiden: Gustavo Caballero/Getty Images/All Over Press