"ULOVLIG": Samferdselsdepartementet og Norges Taxiforbund mener appen Taxibeat kan bryte norsk lov.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
"ULOVLIG": Samferdselsdepartementet og Norges Taxiforbund mener appen Taxibeat kan bryte norsk lov. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Taxibeat kan være ulovlig

Formidling av drosjeturer utenfor taxisentralen er nemlig ikke lov.

I Norge kreves det drosjeløyve for å kjøre taxi. Og kjører du for en taxisentral, kreves det at all organisert formidling av turer går gjennom denne sentralen.

Likevel har den internasjonale tjenesten Taxibeat kommet hit til lands. Dette er en app hvor kunden bestiller taxi direkte av taxisjåførene som registrerer seg hos tjenesten. Appen har ingen samarbeid med drosjesentralene, og formidlingen foregår derfor direkte mellom kunde og sjåfør, gjennom tjenesten.

– Vår vurdering er at slike tjenester er ulovlige. Er du pålagt å kjøre under en sentral, skal all formidling skje via denne sentralen, forteller avdelingsdirektør Arnfinn Øen i Samferdselsdepartementet til DinSide.

Nå skal det være ett nummer for alle taxier i Norge

"INGEN FORMIDLING": Daglig leder Gregory Gjini i Linima, selskapet bak Taxibeat i Norge, mener appen ikke driver formidling av turer, og derfor lovlig. Foto: Privat Vis mer


Nekter for formidling

Tjenesten startet i Hellas, men har ekspandert til en rekke andre land, som Norge. Her til lands er det selskapet Linima som står bak appen, og daglig leder Gregory Gjini er helt uenig i Samferdselsdepartementets vurdering.

– Vi driver ikke med formidling av turer. Vi gir bare en åpen markedsplass, hvor sjåfører og kunder har muligheten til å møtes – det er det, forteller Gjini til DinSide.

Han er enig i at formidling av turer utenfor sentralen er ulovlig, men sammenlikner appen sin med sjåfører som gir kundene sine et visittkort.

– Da sier sjåføren at kunden kan ringe direkte neste gang. Blir det da Telenor og Netcom som formidler turen? Selvfølgelig ikke, sier Gjini.

Taxiforbundet mot Taxibeat

Norges Taxiforbund er svært skeptisk til Taxibeat. De mener appen helt klart bryter bestemmelser og lovverk som yrkestransportloven. Kommunikasjonssjef Atle Hagtun kjøper absolutt ikke Gjini sitt argument om at appen fungerer som om sjåføren hadde gitt visittkortet sitt til kunden.

– Det er ikke sånn at du ikke selv kan ringe sjåfører du kjenner. Men organisert formidling av turer skal gå gjennom sentralen. En bestillingsordning som går direkte til sjåførens mobil er ulovlig, og det er det Taxibeat går ut på, sier Hagtun til DinSide.

SKEPTISK: Kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund vil gjerne at kunder skal prøve det som er av apper, men mener Taxibeat driver ulovlig. Foto: Norges Taxiforbund Vis mer


– En annen grunn til at jeg er skeptisk, er at de markedsfører en tjeneste de ikke har. Taxibeat går til forbrukerne samtidig som de verver sjåfører. Vi testet appen nylig, og fikk ikke tak i taxi i Oslo. De har rett og slett ikke sjåfører ennå, fortsetter Hagtun i Norges Taxiforbund.

Taxibeat vil ikke gå ut med tall overfor DinSide, men hevder de har "ganske mange" sjåfører i tjenesten sin.

Forbyr bruk

Hovedtanken bak Taxibeat er ikke ny. Blant annet finnes den norske appen Taxistation, som også gir deg drosje via app. Men selve formidlingen går via sentraler appen har tegnet avtaler med.

Bakgrunnen for dette er blant annet et brev utviklerne mottok fra Samferdselsdepartementet, etter at utviklerne selv tok kontakt. Her skrives det klart og tydelig: "Det er bare drosjesentralene som kan drive organisert formidling av drosjetransport". Unntaket er sjåfører som kjører uten sentral, såkalte "bostedsløyvehavere", typisk på mindre steder.

Clikc A Taxi er et annet alternativ – slik fungerer denne taxi-appen

Norges Taxiforbund vil ikke gå til sak overfor Taxibeat, og Samferdselsdepartementet sier de ikke har bestemt seg for hva de eventuelt vil gjøre.

Men ifølge Fredriksstad Blad og Hamar Arbeiderblad har allerede enkelte taxisentraler forbudt sine sjåfører å bruke appen.

– Taxibeat er dømt til å mislykkes. Ingen vil tillate sjåførene sine å jobbe for konkurrerende virksomheter, mener Hagtun.

BRUKERANMELDELSER: Kunder som bruker Taxibeat kan ikke bare bestille drosje, men også be om konkrete sjåfører, blant annet basert på brukeranmeldelser. Foto: Taxibeat Vis mer


Sammenlikner forbund og nazister

Før jurister tar ordentlig tak i problemstillingen, kan vi ikke konkludere hvorvidt appen er lovlig eller ikke. Men debatten går for fullt i Norges taximiljø.

Da Norges Taxiforbund gikk ut på Facebook og fastslo at Taxibeat er ulovlig, svarte Gjini med blant annet:
"For en del år tilbake var Dr. Goebbels propagandakongen. Etter litt research på enkelte navn på Google kan man lese at Goebbels metoder brukes fortsatt av enkelte anno 2012".

Og i en e-post til taxisjåfører og -eiere skriver Taxibeat:
"Dessverre bringer vår suksess mye sjalusi og ondskap. (...) Disse menneskene har på en usedvanlig ondskapsfull måte forsøkt desperat å skade Taxibeats omdømme, ved å blant annet spre falske anklager og usannheter."

– Hvorfor sammenliknet du Norges Taxiforbund med nazisten Goebbels?

– Nei, det var kanskje en liten feil i det øyeblikket. Men de driver propaganda. De kunne bare ha ringt oss og spurt hva vi gjør, mener Gjini.

Samferdselsdepartementet mener først og fremst det er selskapet bak Taxibeat som eventuelt bryter loven. De vil ikke si at kunder som bruker appen eventuelt er lovbrytere, men at taxier som registrerer seg hos tjenesten er medvirkende til det eventuelle lovbruddet.

Datatilsynet mener norske apper, blant annet taxi-apper, bryter personvernet

Streng regulering av Norges taximarked skal blant annet sikre tjenester også på ulønnsomme steder og tider. Men burde det løses opp? Burde tjenester som Taxibeat være lov? Si din mening under!