Tastefeil til 500.000 til retten

Kvinnen som tapte en halv million kroner på en tastefeil får rettshjelp av Forbrukerrådet.

Grete Fossbakk tapte nesten en halv million kroner da hun tastet feil kontonummer i nettbanken. Nå tar Forbrukerrådet ut stevning mot Sparebanken Nord-Norge på vegne av kvinnen.

Er nettbanken din sikker?

For snart et år siden tastet Fossbakk ved en feil et tall for mye da hun skulle overføre et lån på 500.000 kroner til datteren sin. Det ekstra tallet førte til at pengene ble overført til en DnB Nor-kunde i Oslo, som i løpet av kort tid tok ut alle pengene og spilte bort det meste.

Sparebanken Nord-Norge har hele tiden nektet å dekke Fossbakks tap.

Fredag sendte advokat Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet av gårde en rettsstevning til banken.

- I denne saken har Fossbakk avdekket en sikkerhetssvikt i nettbanken. Og hvem er det som skal dekke tapet av å avdekke en sikkerhetssvikt? Er det banken som har laget systemet, eller er det den uheldige kunden? Vi mener helt klart det er banken som må ta ansvaret, sier Lange til Dagens Næringsliv.

Finn: Dagens beste innskuddsrenter

Grete Fossbakk er lettet over at Forbrukerrådet har engasjert seg i saken.

- Det er en stor lettelse at vi ikke lenger er alene om denne saken, og at Forbrukerrådet også ser urettferdigheten i det jeg har opplevd, sier Fossbakk.

Advokat Anders Hjort i Sparebanken Nord-Norge lover at banken skal behandle stevningen seriøst, men sier de ikke ser annerledes på saken enn tidligere.