OPPDELT SØVN: Å sove mindre, men oftere vil ikke gå ut over søvnkvaliteten, ifølge dansk søvnforsker. Foto: Colourbox.com
OPPDELT SØVN: Å sove mindre, men oftere vil ikke gå ut over søvnkvaliteten, ifølge dansk søvnforsker. Foto: Colourbox.comVis mer

Tar du en blund etter middag?

Her får du ekspertens svar på om det er greit.

Er du en av dem som tar seg en liten høneblund i ny og ne?

Da vil nok spørsmålet under være av interesse.

Les også: Høneblund er bra for deg

2 timer + 6 timer = nok søvn?

En leser på Videnskab.dk lurer på følgende:

- Kan jeg sove 2 timer om ettermiddagen og ytterligere 6 timer om natta, for så å ha energi om morgenen som tilsvarer 8 timers søvn?

- Kan jeg med god samvittighet gå litt senere i seng hvis jeg har sovet i løpet av dagen?

Les også: Spis deg til god nattesøvn

Ekspert: - Helt uproblematisk

Ja, det kan innsenderen fint gjøre, ifølge den danske søvnforskeren og psykiateren Gordon Wildschiødtz.

- Du kan uten problemer legge søvnperioden til forskjellige perioder av døgnet, sier han til videnskab.dk.

Ettermiddagslurer kan imidlertid gjøre det vanskeligere å falle i søvn om natta.

- Men hvis du likevel klarer å sove godt om natta og har det fint med det, er det helt uproblematisk, understreker Wildschiødtz.

Les også: 9 tips mot trøtthet

Stem her!

Sover du både om dagen og om natta? (Avsluttet)
Ja, men sover ikke mindre om natta(37%) 506
Nei(33%) 450
Ja, og sover dermed mindre om natta(30%) 419
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hva med kvaliteten?

Men kan det å sove stykkevis og delt ødelegge for søvnkvaliteten?

Kan du oppnå både dyp søvn, REM-søvn og andre søvnsstadier når du fordeler søvnen over hele døgnet og kun sover noen timer om gangen?

Heller ikke her er det et problem, ifølge Gordon Wildschiødtz.

Han kan fortelle at menneskets søvnsyklus, som inneholder alle søvnstadiene, kun varer i cirka 90 minutter. I løpet av ei natt vil syklusen gjentas flere ganger.

- Og sover du to timer om ettermiddagen, kan du godt gå igjennom en syklus, legger Wildschiødtz til.

Les også: Dette blir 43 prosent vekket av

Kroppen tilpasser seg

Hvis du benytter deg av den samme søvninndelingen over tid, vil kroppen tilpasse seg.

- Følger du rytmen mer regelmessig, vil kroppen tilpasse seg, og så vil det i hvert fall ikke være problemer, sier Wildschiødtz til videnskab.dk.

- Det skjer noen innstillinger i kroppen, slik at du hurtig faller i dyp søvn hvis du har behov for det.

Men dyp søvn vil være vanskelig å få til hvis du kan tar en powernap på 20 minutter, legger han til.

Les også: Den perfekte tempen på soverommet

Vanskelig å hente igjen søvnmangel

Men hvis du gjennomgående får for lite søvn i løpet av uka, er det ikke like lett.

Undersøkelser viser nemlig at det ikke er mulig å hente igjen søvnmangel i helgene. Det kan ta en uke eller mer å bli kvitt de negative konsekvensene et ukelangt søvnunderskudd forårsaker.

Les mer her: Hjelper det å sove mer i helgene?

Det ser imidlertid ut til at det hjelper å «spare opp» søvn, ifølge en studie som fant at man henter seg raskere inn igjen etter ei uke med dårlig søvn hvis man har bygget opp «søvnlageret» en uke i forveien, med ti timer søvn hver natt.